۸/۰۷/۱۳۸۵

اپتیک کوانتومی

ظهور پدیده های مدرن در اپتیک که حتی اپتیک موجی هم نتوانست از عهده توجیه آن بر آید دانشمندان جدیدی را به عرصه فیزیک نوین معرفی کرد که برای بررسی وتوصیف پدیده های جدید نمایش جدیدی از علم در دنیای میکروسکوپیک اراپه دادند که به مکانیک کوانتومی معروف است که شامل اپتیک کوانتومی نیز می باشد وقادر است پدیده های اپتیک مدرن را توصیف نماید.

جهت معرفی اپتیک کوانتومی تقسیمات داخلی آن به صورت زیر لازم است:

1. اصول و مباحث اپتیک کوانتومی مورد نیاز

2. مبانی کوانتوم ـ تئوری های کوانتوم ـ محاسبات کوانتومی ـ تابع موج کوانتومی ـ احتمالات کوانتومی ـ قوانین نسبیت و محاسبات مربوطه

3. ابزارها و قطعات اولیه کلیه سیستم های کوانتومی«اجزا ی کوانتومی

4. دستگاه های کوانتومی اپتیک ومکانیزم حاکم بر آنها


پدیده های اولیه نوری و طبیعت نور
ـ ماهیت ذره ای:

اسجاق اسحاق نیوتن (Isaac Newton) در کتاب خود در رساله ای درباره نور نوشت پرتوهای نور ذرات کوچکی هستند که از یک جسم نورانی نشر می شوند .
احتمالاً اسحاق نیوتن نور را به این دلیل بصورت ذره در نظر گرفت که در محیط های همگن به نظر می رسد در امتداد خط مستقیم منتشر می شوند که این امر را قانون می نامند و یکی از مثالهای خوب برای توضیح آن بوجود آمدن سایه است .

در مورد نور(بازم لاتین!)

ماهیت موجی:
همزمان با نیوتن، کریسیتان هویگنس (Christiaan Huygens ) (1695-1629)طرفدارتوضیح دیگری بود که در آن حرکت نور به صورت موجی است و از چشمه های نوری به تمام جهات پخش می شود به خاطر داشته باشید که هویگنس با به کاربردن امواج اصلی و موجک های ثانوی قوانین بازتاب و شکست را تشریح کرد . حقایق دیگری که با تصور موجی بودن نور توجیه میشوند پدیده های تداخلی اند مانند به وجود آمدن فریزهای روشن و تاریک در اثر بازتاب نور از لایه های نازک و یا پراش نور در اطراف مانع

1 نظر:

maryam گفت...

salam
man donbale jozve ya ketabe tarjome shode az quantum optic bekhosoos open quantum system hastam. mitoonid behem komak konid?
email: aziziph@gmail.com