۱۰/۰۶/۱۳۸۶

پرتاب آزمايشگاه فضايي ژاپن با شاتل اينديور به تاخير مي‌افت

مقامات سازمان فضانوردي ناسا آمريكا اعلام كردند ماموريت اعزام "تاكائو دويي" فضانورد ژاپني كه براي ‪ ۱۴‬فوريه برنامه‌ريزي شده است به علت بروز مشكلاتي در ايستگاه فضايي بين‌المللي و يك فضاپيماي رفت و برگشت احتمالا به تعويق مي‌افتد.

به گزارش خبرگزاري كيودو از واشنگتن، مقامات ناسا روز چهارشنبه اعلام كردند تعويق ماموريت شاتل فضايي "اينديور" به نوبه خود مي‌تواند انتقال اولين آزمايشگاه علوم فضايي ژاپن موسوم به "كيبو" را به ايستگاه فضايي به تاخير بيندازد.

بروز اشكال در يك سنجنده سوخت در فضاپيماي "آتلانتيس" كه اوايل دسامبر رخ داد و باعث شد انتقال آزمايشگاه اروپايي "كلمبوس" به ايستگاه به تاخير بيفتد از جمله مشكلات بر سر راه پرتاب فضاپيماي اينديور است.

يك مقام بلندپايه ناسا گفت همين نوع نقص كه در سال ‪ ۲۰۰۵‬نيز در يك شاتل مشاهده شده بود و با وجود آنكه گمان مي‌رفت كاملا برطرف شده، مجددا مشاهده شده است. تا زماني كه علت اصلي اين نقص كشف نشود فضاپيماي اينديور پرتاب نخواهد شد.

ناسا قرار است به منظور تهيه برنامه‌اي با هدف حل مشكل سنجنده‌ها مخزن سوخت شاتل‌هاي رفت و برگشت روز پنجشنبه جلسه‌اي برگزار كند.

در ايستگاه فضايي نيز در ماه اكتبر، در سازوكار بالهاي خورشيدي مشكلاتي بروز كرد. هرچند علت اين مشكل هنوز معلوم نشده است، اما ناسا براي رفع آن تلاش مي‌كند.

بروز اين نقص در فعاليت آزمايشگاه فضايي اروپا تاثيري نخواهد گذاشت، اما آزمايشگاه ژاپني دچار كمبود برق مي‌شود.

فضاپيماي اينديور قرار است قطعات آزمايشگاه كيبو را به ايستگاه فضايي ببرد. در ماه آوريل يا بعد از آن نيز يك فضانورد ديگر ژاپني به نام "آكيهيكو هوشيده" آزمايشگاه فضايي را در ايستگاه فضايي نصب مي‌كند.

كويچي واكاتا فضانورد ژاپني نيز قرار است در اولين ماموريت درازمدت يك فضانورد ژاپني، در آزمايشگاه فضايي اين كشور مشغول فعاليت شود.