۹/۱۰/۱۳۸۶

پرتاب شاتل فضایی آتلانتیس 6 دسامبر

مهر: ناسا اعلام کرد که شاتل فضایی آتلانتیس 6 دسامبر (15 آذر) با ماموریت تکمیل ایستگاه فضایی بین المللی و حمل آزمایشگاه اروپایی "کلمبوس" پرتاب می شود.

ناسا اعلام کرد که شاتل فضایی آتلانتیس به همراه هانس اشلگل، فضانورد آلمانی و لئوپولد ایارتس، فضانورد فرانسوی 6 دسامبر از پایگاه فضایی کیپ کارناوال فلوریدا پرتاب می شود.

آزمایشگاه کلمبوس ساخت آژانس فضایی اروپا یکی از مهمترین ابزارهای اهدایی اروپا به ایستگاه فضایی بین المللی است که قرار است در این ماموریت آتلانتیس به ایستگاه حمل شود.

آزمایشگاه کلمبوس یک اتاقک استوانه ای شکل به طول 7 متر و عرض 5/4 متر است. در داخل این آزمایشگاه قفسه هایی وجود دارند که در هریک از آنها امکان انجام یک سری از آزمایشات در یک محیط با جاذبه میکرو گرانش وجود دارد.

براساس گزارش پایگاه خبری اسا، در این آزمایشگاه حداکثر 10 قفسه وجود دارد که در اصطلاح فنی به آنها Ispr (استاندارد بین المللی قفسه حداکثر بار ) گفته می شود.

ابعاد هریک از این قفسه ها به اندازه باجه تلفن عمومی است و هر قفسه عملکرد مستقلی نسبت به قفسه های دیگر دارد.

این قفسه ها می توانند در خصوص تحقیقات درباره فیزیولوژی انسان و مطالعه تاثیرات محیط فضا روی انسان در سفرهای طولانی و رفتارهای عجیبی که در نبود جاذبه در انسان به ظهور می رسد بسیار مفید و کاربردی باشند.

انتخاب نام "کلمبوس" برای این آزمایشگاه فضایی ریشه در طرح های اولیه ایستگاه فضایی بین المللی دارد، درحقیقت قرار بود کلمبوس در سال 1992 به ایستگاه فضایی الحاق شود. کلمبوس نام کاشف آمریکا است که توانست در 500 سال قبل این قاره را کشف کند.

محققان اروپایی تمام عملکردهای این آزمایشگاه را از "مرکز کنترل کلمبوس" در آلمان که با ایستگاه فضایی در تماس است، کنترل می کنند.