۹/۱۱/۱۳۸۶

سه مقاله دانشگاه پيام نور در معتبرترين مجله‌انرژي و باتري منتشر شد

سه طرح تحقيقاتي دانشگاه پيام نور در زمينه "افزايش كيفيت باتري‌هاي سرب -اسيدي توليدي" درمعتبرترين مجله بين‌المللي در زمينه انرژي و باتري به نام "منابع انرژي" در سال ‪ ۲۰۰۶‬و ‪ ۲۰۰۷‬به چاپ رسيد.

به گزارش روز يكشنبه ايرنا و به نقل از روابط عمومي دانشگاه پيام- نور، دو تحقيق "مريم مهدي پور" دانشجوي كارشناسي ارشد اين دانشگاه با عناوين "مدل‌سازي رفتار راه‌اندازي سرد باتري‌هاي سرب- اسيد بااستفاده از شبكه‌هاي عصبي مصنوعي" و "استفاده از سديم سولفات به عنوان افزودني موثر در افزايش كارايي صفحات منفي باتري‌هاي سرب - اسيدي" منتشر شده است.

مدل‌سازي رفتار راه‌اندازي باتري‌هاي سرب-اسيدي سيلد با استفاده از شبكه‌هاي عصبي مصنوعي، كنترل رفتار جريان راه اندازي باتري‌هاي سيلد را در هواي سرد به صورت بسيار ساده و با استفاده از دستگاه‌هاي ارزان قيمت و در كوتاه‌ترين زمان، امكان پذير كرده است.

همچنين با استفاده از تركيب درصد مناسبي از سديم سولفات به عنوان افزودني موثر در افزايش كارايي صفحات منفي باتري‌هاي سرب-اسيدي، ظرفيت- دهي اوليه، جريان راه‌اندازي سرد، دوام و ظرفيت دهي پس از دوره عمر اين باتري‌ها به ميزان ‪ ۱۸ ،۱۷ ،۳‬و ‪ ۱۲‬درصد نسبت به عدم استفاده از اين ماده در باتري‌ها افزايش يافت . اين امر تاثير بسزايي در افزايش كارايي باتري‌ها همراه با كاهش قيمت تمام شده باتري‌ها در پي داشت.

پروژه تحقيقاتي سوم مهدي پور با عنوان "مدل‌سازي ميزان مصرف آب باتري‌هاي سرب - اسيدي توسط شبكه عصبي مصنوعي" براي نخستين بار در كشور و جهان انجام شد.

اين مدل‌سازي ، روش بسيار سريع ساده و ارزان براي كنترل ميزان مصرف آب باتري‌هاي سرب اسيدي را معرفي مي‌كند.

انجام آزمايش مصرف آب در استانداردهاي مختلف كشور و كشورهاي اروپايي به مدت ‪ ۲۱‬الي ‪ ۶۰‬روز طول مي‌كشد كه با استفاده از اين روش اين ميزان به كمتر از ‪ ۳۰‬دقيقه كاهش مي‌يابد.

اين سه مقاله در كنفرانس‌هاي معتبر داخلي و خارجي نيز ارايه شده‌اند.