۹/۲۴/۱۳۸۶

ماهواره‌اي براي تعقيب مرتفع‌ترين ابرها

يک ماهواره آژانس فضايي آمريکا(ناسا)، تصاوير خارق العاده‌اي از مرتفع‌ترين و اسرارآميزترين ابرهاي زمين تهيه کرده است.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، ابرهاي «براق در شب» در آسمان گرگ و ميش غروب به صورت لايه هاي نازک در حدود 80 کيلومتري از سطح زمين پديدار مي شوند.

فضاپيماي AIM اکنون نخستين عکس هاي واقعا جهاني از اين پديده را - که به نظر مي رسد وسعت و موارد وقوع آنها درحال افزايش باشد - ارسال کرده است.

فضاپیما AIM

دانشمندان مي گويند رصدهاي آنها نشان مي دهد که اين ابرها چگونه با سرعت زياد، ساعت به ساعت و روز به روز عوض مي شوند.

آنها اميدوارند مطالعاتشان عوامل اصلي در شکل‌گيري اين ابرها و علت ظاهري تحول اين عوامل در درازمدت را آشکار کند.

جيمز راسل از دانشگاه همپتون در ايالت ويرجينياي آمريکا گفت: «اين ابرها با گذر زمان درحال روشن تر شدن هستند، بيشتر ديده مي شوند و همچنين در ارتفاعات پايين تر مشاهده مي شوند.»

وي به بي بي سي گفت: «اينها چيزهايي است که ما درک نمي کنيم و همگي نشانه وجود ارتباطي با تغييرات جهاني است؛ و ما بايد اين ارتباط و معني آن براي کل اتمسفر را بفهميم.»

دکتر راسل، محقق اصلي اين ماموريت موسوم به «اي آي ام» (Aeronomy of Ice in the Mesosphere) است؛ ماهواره اي 195 کيلوگرمي که در ماه آوريل سال جاري پرتاب شد.

اين ماهواره در فاصله 600 کيلومتري زمين از موقعيتي عالي براي مطالعه ابرهايي برخوردار است که گاه از آنها به عنوان «ابرهاي مسوسفري قطبي» ياد مي شود.

اين ماهواره ديدي جهاني از وضعيت اين ابرها به دست مي دهد

اين ابرها در عرض‌هاي بلند جغرافيايي در طول فصل تابستان در هواي بسيار خشک، سرد (منهاي 160 درجه سانتيگراد) و کم فشار شکل مي گيرند.

دکتر راسل گفت که سه ابزار ماهواره AIM چشم انداز کاملا تازه اي از ابرها در اختيار دانشمندان گذاشته است.

فضاپیما AIM

از تصاوير اين ماهواره پيداست که اين ابرها بسيار روشن تر از آن هستند که تاکنون تصور مي شد. همچنين مشاهدات بي سابقه‌اي از اتفاقات پيش از تشکيل اين ابرها انجام شده است: تشکيل کريستال‌هاي يخي ريز به اندازه 5 تا 8 نانومتر (يک ميلياردم متر).

لازمه تشکيل اين ابرها دماي پايين، حضور بخار آب و کمي ذرات غبار خاک است که بخار روي آنها ميعان شده و به تشکيل کريستال هاي يخي منجر شو.

ظاهرا در سال‌هاي اخير چيزي در اين ترکيب تغيير کرده است.

تيم AIM مي گويد مطمئن است که اين ماهواره به درک بهتر از عوامل کليدي در اين فرآيند کمک خواهد کرد.

منبع : ایسنا