۹/۲۰/۱۳۸۶

ماموريت جديد ناسا براي پي بردن به سيرتكامل و تاريخچه ماه

آلن استرن معاون مدير علوم سازمان فضايي آمريكا اعلام كرد، ناسا قصد دارد در يك ماموريت جديد، نگاه عميقي به كره ماه بياندازد تا به تركيبات دقيق و تاريخچه آن پي ببرد.

به گزارش ايرنا، ناسا طي بيانيه‌اي اعلام كرد ماموريت جديد ماه كه "آزمايشگاه داخلي و بازگشت جاذبه" (‪ (GRAIL‬نام دارد با هزينه ‪ ۳۷۵‬ميليون دلار در سال ‪ ۲۰۱۱‬انجام خواهد شد.

در ماموريت ‪ ،GRAIL‬دو فضاپيماي دوقلو پشت سر هم مدارهاي اطراف ماه را به مدت چندين ماه براي اندازه‌گيري ميدان جاذبه با جزئيات بسيار دقيق و بي‌سابقه، مي‌پيمايند.

اين ماموريت همچنين به سوالاتي در مورد ماه كه مدتهاست پاسخي براي آنها يافت نشده است، پاسخ خواهد داد و شناخت بهتري از چگونگي شكل‌گيري زمين و ديگر سيارات سنگي منظومه شمسي ايجاد خواهد كرد.

دانشمندان با استفاده از اطلاعات مربوط به ميدان جاذبه كه توسط ماهواره‌ها ثبت مي‌شود، از پوسته تا هسته ماه را به دقت بررسي خواهند كرد تا به ساختارهاي زير سطحي ماه، و بطور غيرمستقيم، به تاريخچه حرارتي ماه پي ببرند.

ناسا قول داده است كه تا سال ‪ ،۲۰۲۰‬يكبار ديگر انسان را به كره ماه ببرد و ماموريت ‪ GRAIL‬مي‌تواند در همين راستا مفيد واقع شود.

ناسا در سال ‪" ۲۰۰۸‬مدارپيماي اكتشاف ماه" (‪ (LRO‬را براي گردش دستكم يك ساله به دور اين قمر پرتاب خواهد كرد. اين مدارپيما، براي شناسايي مكان فرود آينده انسان و روبات بر روي ماه اندازه‌گيري هايي را انجام خواهد داد.