۱۰/۱۲/۱۳۸۶

نخستين نمايشگاه فضانوردي در تهران ‪ ۱۵‬دي ماه جاري گشايش مي‌ياب

كارشناس علمي مركز علوم و ستاره شناسي تهران گفت: نخستين نمايشگاه فضا نوردي در تهران ‪ ۱۵‬دي ماه سالجاري در محل مركز علوم و ستاره شناسي گشايش و به مدت پنج روز برپا خواهد بود.

"زهرا مبيني" روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با اشاره به بخش‌هاي مختلف اين نمايشگاه،افزود:اسلايد و فيلم‌هاي مربوط به نجوم و فضا نوردي، قرآني كه به فضا برده شد،عكس‌هاي امضا شده توسط فضا نوردان از جمله بخش‌هاي مختلف اين نمايشگاه است.

وي اظهار داشت: پاكت‌هاي پستي كه مناسبت پرتاب‌هاي فضايي منتشر و تمبر آنها در روز پرتاب باطل شده و توسط فضا نوردان امضا شده است، نشان پرواز و پرچم ايران و پوسترهاي فضايي امضا شده توسط فضا نوردان مختلف از ديگر بخش‌هاي اين نمايشگاه است.

وي، يادبودهاي فضايي مانند مدال‌هاي ضرب شده به مناسبت‌هاي مختلف تمبرهاي منتشر شده به صورت بلوك كامل و يادمان‌هاي تهيه شده به مناسبت پرتاب‌هاي فضايي مختلف و متعدد،ماكت‌هاي موشك و ناوهاي كيهاني و كتاب‌هاي نوشته شده توسط فضا نوردان و دانشمندان فضايي كه امضا و اهدا شده اند از ديگر بخش‌هاي اين نمايشگاه عنوان كرد.

مبيني گفت: دراين نمايشگاه مجسمه‌هاي فلزي روميزي فضا نوردان مختلف، نشريات روزنامه و مجلاتي كه خبر اصلي و تيتر آنها به وقايع مهم فضايي اختصاص دارد مربوط به دهه ‪ ۱۹۶۰‬و ‪ ۱۹۷۰‬ميلادي در معرض ديد علاقه مندان قرار مي‌گيرد.

وي افزود: كتاب‌هاي نخستين‌هاي فضا نوردي تاليف "سيروس برزو" و نخستين كتاب فارسي كه به فضا برده شده و سپس به زمين بازگردانده شده و نيز مجموعه كارت پستال‌هايي كه به فضا برده شده نيز در اين نمايشگاه در معرض ديد علاقه مندان قرار خواهد گرفت.

وي يادآور شد:اين نمايشگاه به مناسبت ورود فضانورد معروف بين‌المللي روسي به نام "گئورگي ميخائيلويچ گرچكو"كه براي نخستين بار فردا(پنجشنبه) به تهران مي‌آيد،توسط مركز علوم و ستاره شناسي تهران و فرهنگسراي ملل برگزار مي‌شود