۱۱/۰۸/۱۳۸۶

روسيه با پرتاب يك ماهواره مخابراتي سال فضايي ‪ ۲۰۰۸‬را آغاز كرد

روسيه روز دوشنبه با پرتاب موفقيت آميز موشك پروتون.ام از پايگاه فضايي بايكونور كه حامل ماهواره مخابراتي "اكسپرس- ‪ "AM33‬است، سال فضايي ‪ ۲۰۰۸‬خود را آغاز كرد.

به گزارش خبرگزاري ايتارتاس، "الكساندر بوبرنيف" مسوول اطلاع‌رساني مركز فضايي خرونيشف گفت پروتون-ام با شتاب‌دهنده بريز-ام در ساعت ‪۳:۱۸‬ بامداد به وقت مسكو پرتاب شد.

مركز مكانيك كاربردي رشتنف ‪ Reshetnev‬كه در كراسنويارسك روسيه مستقر است، ماهواره اكسپرس ‪ AM33‬را با همكاري شركت فضايي تالس آلنيا فرانسوي كه مدول محموله آن را تامين كرده در يك مدت زماني بي‌سابقه ساخته است.

برخلاف ساير ماهواره‌هاي سري اكسپرس ‪ ،AM‬ماهواره كنوني داراي قابليت‌هاي بيشتر و آنتن‌هاي جدي است. اين ماهواره مي‌تواند در مدار زمينثابت ‪ ۲۰‬سال فعاليت داشته باشد.

اين ماهواره جايگزين ماهواره اكسپرس ‪ AM11‬مي‌شود كه در ‪ ۲۹‬مارس ‪۲۰۰۶‬ دچار سانحه شد.

بنا بر اعلام سازمان فضايي فدرال روسيه يك ضربه خارجي ناگهاني، سيستم تنظيم حرارتي اين ماهواره را از كار انداخت و موجب توقف موقتي جهت‌يابي آن شد.

با غيرممكن شدن استفاده از اكسپرس ‪ AM11‬مقامات فضايي روسيه تصميم گرفتند اين ماهواره را از مدار فعال بردارند.

اين ماهواره به گروه واحد ارتباطات فضايي فدرال دولتي خواهد پيوست.

اين موشك با واحد شتاب‌دهنده بريز-ام مي‌تواند محموله ‪ ۳‬تا ‪ ۳/۳‬تني را به مدارهاي زمين ثابت و محموله شش تني را به مدارهاي زمين موقت ببرد. وزن موشك حدود ‪ ۷۰۰‬تن است.

نخستين پرتاب پروتون-ام با شتاب‌دهنده بريز-ام در هفتم آوريل ‪۲۰۰۷‬ انجام شد. سال گذشته چهار موشك پروتون ام از پايگاه فضايي بايكونور و تحت برنامه‌هاي مختلفي پرتاب شدند كه يكي از اين پرتاب‌ها ناموفق بود.

چين از روسيه فناوري پيشرفته وارد مي‌كن

چين اعلام كرد:درصدد وارد كردن‌اقلام و تجهيزات فناوري پيشرفته از روسيه است.

بنا به گزارش روز دوشنبه روزنامه جوانان چين،اين اقلام شامل ‪ ۶۳‬فناوري پيشرفته‌انرژي و ‪ ۵۳‬فناوري پزشكي ومهندسي و‪ ۱۷‬فناوري جديد موادو ‪ ۲۳‬فناوري مربوط به حفاظت از محيط زيست و كشاورزي از جمله تجهيزات آبياري است.

دولت چين خاطر نشان كرده است : با اين اقدام به برقراري توازن تجاري و بهبود مناسبات اقتصادي و علمي دو كشور كمك خواهد كرد.

ارزش تبادلات تجاري دو كشور سال گذشته ميلادي ‪ ۴۴‬درصد افزايش يافت و به ‪ ۴۸‬ميليارد دلار رسيد و مازاد تجاري چين در برابر روسيه به‌هشت ميليارد دلار رسيد.

دو طرف پيش بيني كرده‌اند ارزش مبادلات تجاري چين و روسيه تا سال ‪۲۰۱۰‬ ميلادي به ‪ ۶۰‬تا ‪ ۸۰‬ميليارد دلار خواهد رسيد.

روبات پرنده نهنگ‌ها را در آبهاي استراليا رديابي مي‌كن

كارشناسان در نقشه‌برداري هوايي براي شمارش جمعيت نهنگ‌هاي گوژپشت در آبهاي استراليا از يك روبات پرنده بهره مي‌گيرند.

به گزارش پايگاه اينترنتي خبرگزاري فرانسه، روزنامه "سان هرالد" چاپ سيدني نوشت اين هواپيماي شناسايي بدون سرنشين كه از راه دور كنترل مي‌شود بر فراز آب‌هاي جزيره "استرادبورك" واقع در شمال استراليا به گشت‌زني و عكسبرداري مي‌پردازد.

دانشمندان اميدوارند اين روبات امكان شمارش جمعيت نهنگ‌هاي مهاجر را براي آنها ميسر سازد.

دانشمندان اميدوارند استفاده از اين هواپيماي شناسايي بدون سرنشين كه فاصله بين دو نوك بال آن پنج متر است به ارزيابي دقيق‌تر شمار اين حيوانات منجر شود و به متقاعد كردن ژاپن براي توقف شكار سالانه نهنگ كمك كند.

"مايكل نوآد" از "دانشگاه كويينزلند" گفت نهنگ‌هاي مهاجر گوژپشت معمولا به تنهايي يا به صورت جفت سفر مي‌كنند و اغلب آنها را در هنگام نفس كشيدن و قبل از اينكه دوباره در آب فرو روند مي‌توان مشاهده كرد.

در اولين مرحله اين طرح آزمايشي، سهولت دسترسي به اطلاعات و امكان مشاهده فوري تصاوير بررسي خواهد شد.

صلح سبز با استقبال از اين طرح اعلام كرد چنين روش‌هاي بي‌خطري مي‌تواند به متقاعد كردن ژاپن به اينكه كشتن نهنگ‌ها براي انجام كارهاي تحقيقاتي ضرورت ندارد كمك كند.

ژاپن براي صيد ‪ ۵۰‬نهنگ گوژپشت طي امسال در آب‌هاي اقيانوس منجمد جنوبي برنامه‌ريزي كرده بود.

اما پس از اعتراض‌هاي بين‌المللي برنامه خود را براي صيد آنها كنار گذاشت.

گوژپشت‌ها مهمترين نقش را در صنعت سودآور تماشاي نهنگ در استراليا و نيوزيلند دارند.

دانشنامه فضايي اينترنتي روز جهاني نجوم بارگذاري مي‌شود

نسخه اصلي دانشنامه فضايي به آدرس اينترنتي ‪WWW.isa.ir/enc/index.php‬ روز جهاني نجوم بارگذاري خواهد شد.

مدير روابط عمومي سازمان فضايي ايران با بيان اين مطلب گفت: به دليل اينكه روز جهاني نجوم همه ساله از ‪ ۲۵‬فروردين تا ‪ ۲۶‬ارديبهشت متغير است، روز افتتاح رسمي اين دانشنامه مشخص نيست.

"شهرام يزدان پناه" روز دوشنبه در گفت‌وگوي تلفني با خبرنگار آي‌تي ايرنا افزود: دانشنامه فضايي، دايره‌المعارفي جامع، شامل مباحث، عبارات، لغات و زندگينامه شخصيت‌هاي گوناگون مرتبط با بخش فضا، علوم و فناوري فضايي است.

نسخه آزمايشي اين دانشنامه به عنوان مرجع معتبر علوم و فناوري فضايي كشور، ‪ ۱۹‬آبان امسال همزمان با آغاز هفته جهاني فضا افتتاح شد.

اين دانشنامه با هدف ايجاد پايگاهي معتبر به منظور استفاده اساتيد، محققان، دانشجويان و دانش‌آموزان علاقه‌مند به دانش و فناوري فضايي راه اندازي شده است.

دانشنامه فضايي توسط سازمان فضايي ايران با هدف ايجاد پايگاهي معتبر به منظور استفاده اساتيد، محققان، دانشجويان و دانش آموزان علاقه‌مند به دانش و فناوري فضايي راه‌اندازي شده است.

"گروه‌هاي فضا و آينده"، " صنايع، سازمان‌ها، انجمن‌ها، اتحاديه‌ها و مراكز فضايي"، "فضا در عرصه اقتصاد، حقوق، بيمه، سياست، فرهنگ و اجتماع"، "كاربردهاي فضا"، "نجوم"، "دانش و فناوري فضايي" و "تاريخ فضا" از جمله بخش‌هاي مختلف اين دانشنامه فضايي است.

۱۱/۰۳/۱۳۸۶

كره‌جنوبي بزرگترين نيروگاه خورشيدي خود را راه‌اندازي كرد

كره جنوبي روز چهارشنبه از راه‌اندازي بزرگترين نيروگاه خورشيدي در اين كشور با سرمايه‌گذاري بالغ بر ‪ ۴۲‬ميليون دلار خبر داد.


به گزارش روزنامه " كوريا هرالد " ، اين نيروگاه پيشرفته‌ترين نيروگاه خورشيدي اين كشور است و ظرفيت توليد برق آن ‪ ۳۰‬مگاوات است.surprised

كره جنوبي خاطر نشان كرد : اين نيروگاه با توجه به افزايش بهاي نفت و نگراني‌هاي اين كشور در اين زمينه ساخته شده است.

به گزارش وزارت بازرگاني ، صنايع و انرژي كره‌جنوبي اعلام كرد : نيروگاه برق خورشيدي مذكور مطابق با استانداردهاي اين صنعت در منطقه " دائه گو " ساخته شده است.

كره جنوبي نيروگاههاي خورشيدي را از سال ‪ ۲۰۰۳‬ميلادي توسعه داده است و پيش بيني مي‌شود فروش برق نيروگاه جديد به ‪۶۳‬ميليون دلار برسد واين نيروگاه قادر به تامين برق مورد نياز ‪ ۱۲‬هزار واحد مسكوني است.

۱۰/۳۰/۱۳۸۶

اروپا براي ساخت كاوشگر سياره تير قرارداد امضا كرد

آژانس فضايي اروپا "اسا" قراردادي صنعتي را براي ساخت يك كاوشگر فضايي براي پرتاب به سوي سياره تير (عطارد) امضا كرد.


به گزارش ايرنا، شبكه خبري بي.بي.سي روز يكشنبه اعلام كرد، "بپي كلمبو" (‪ (BepiColombo‬در سال ‪ ۲۰۱۳‬به سوي تير كه از هر سياره ديگر منظومه شمسي به خورشيد نزديك‌تر است پرتاب شده و در سال ‪ ۲۰۱۹‬به مقصد خواهد رسيد.

اين معامله ‪ ۳۵۰‬ميليون يورويي با شركت "‪ "EADS Astrium‬به توليد عناصر اصلي فضاپيما در آلمان، ايتاليا، فرانسه و بريتانيا منجر خواهد شد.

بنا به اعلام آژانس فضايي اروپا، بپي كلمبو يكي از پيشرفته‌ترين ماموريت‌هاي علمي اروپا تا امروز خواهد بود.

دكتر "يوهانس بنكوف" دانشمند پروژه بپي كلمبو گفت، "يكي از سوالات كليدي علوم سيارات، درك تكامل منظومه شمسي است و براي اين منظور، تير يكي از نامزدهايي است كه بايد به سراغش برويم.... در اين سياره نوسانات شديد دما جريان دارد، سياره‌اي با بيشترين چگالي در منظومه شمسي با محيطي كه تشعشعات در آن شديد است."
اين قرارداد در هفته‌اي امضا شد كه فضاپيماي آمريكايي مسنجر در يكي از سه گذر خود براي استقرار در مدار تير از فاصله ‪ ۲۰۰‬كيلومتري آن گذشت.

مسنجر نخستين كاوشگري بود كه طي ‪ ۳۰‬سال از عطارد ديدار مي‌كرد.

اروپا مسئول ساخت "ام پي او" (مدارگرد سياره‌اي تير) خواهد بود كه حامل ‪ ۱۱‬ابزار علمي خواهد بود.

اين مدارگرد با پرواز در مدار قطبي سياره، براي حداقل يك سال تير را مطالعه خواهد كرد و به عكسبرداري از سطح، تهيه نقشه از ارتفاعات و جمع‌آوري داده‌ها در مورد تركيب اتمسفر آن خواهد پرداخت.

ژاپن مسئول ساخت "مدارگرد مغناتسفر تير" يا "ام ام او" خواهد بود.

اين كاوشگر با پنج ابزار علمي در مورد ميدان مغناطيسي تير تحقيق خواهد كرد.

۱۰/۲۹/۱۳۸۶

جهشي كوانتومي در رمزگذاري اطلاعات‌



اشاره :


MagiQ Technologies با انديشه و ايده دستيابي به روشي قابل اطمينان براي محافظت از داده‌ها و اطلاعات با استفاده از اصل عدم قطعيت هايزنبرگ (Heisenberg) تأسيس شد. وجود امنيت در اينترنت براي كاربران همواره در هاله‌اي از شك و ابهام بوده و هست. آيا شما همواره مي‌توانيد كاملاً مطمئن باشيد كه به طور مثال ايميلي كه به انضمام فايل‌هاي حاوي اطلاعات محرمانه شغلي به آدرسي ارسال كرده‌ايد، در مسير طولاني خود در اين شاهراه بزرگ ديجيتال توسط ديگران رد گيري و خوانده نمي‌شود؟ استفاده از اينترنت براي امور مهم، حساس و محرمانه نيازمندِ داشتن كمي اطمينان است: اطمينان از اين‌كه هر چيز در جاي خود و به نوبه خود واقعاً براي تأمين امنيت اطلاعات شما با به كارگيري سيستم‌هاي رمزگذاري داده‌ها، استفاده از كلمات عبور و تدوين سياست‌ها و خط مشي‌هاي امنيتي سعي مي‌كند. البته فراموش نكنيم كه همانند اكثر امور زندگي، هيچ چيز كاملاً قطعي و مسلم نيست؛‌‌جز‌ ‌خود عدم قطعيت. البته عدم قطعيت مي‌تواند سودمند و مفيد باشد. سال‌ها، پژوهشگران عرصه امنيت با به كارگيري يكي از قوانين و اصول زيربنايي فيزيك كوانتوم، موسوم به اصل عدم قطعيت، بررسي‌هاي گسترده‌اي انجام دادند. اصل عدم قطعيت به توضيح و تبيين دنياي كوانتوم مي‌پردازد؛ جايي كه اشياء بي‌نهايت كوچك هستند. در اين سطح از عالم سنجش الكترون‌ها، فوتون‌ها و ساير ذرات كوچك مشابه بدون بررسي آثار اين ذرات غير ممكن است. اما ارتباط فيزيك كوانتوم با مقوله امنيت چيست؟ و فيزيك كوانتوم چگونه مي‌تواند در دنياي امنيت كاربرد پيدا كند؟ تصور بر اين است كه به كارگيري اصل عدم قطعيت براي ايجاد يك رويه پنهان‌سازي و رمزگذاري مناسب روي داده‌ها و اطلاعات، داراي ذات خلل‌ناپذير و محكمي است. اين دستاورد، رمزنگاري كوانتومي نامگذاري شد و پيش از اين نيز برخي دولت‌ها و شركت‌هاي خصوصي از آن براي ايجاد و ساخت خطوط ارتباطي ايمن در ارتباطات صوتي و اطلاعاتي بهره بردند.



يك گام به‌جلو

امروزه شركت‌ها و دولت‌ها اطلاعات محرمانه و فوق‌العاده حساس خود را با استفاده از فرمول‌هاي رياضي رمز گذاري مي‌كنند. اطلاعات رمز گذاري شده با اين روش در صورت رد گيري و دسترسي غيرمجاز، تنها به شكل اطلاعاتي گنگ و نامفهوم ظاهر خواهد شد.

در حال حاضر، اكثر داده‌ها و اطلاعات با استفاده از متد موسوم به AES يا Encryption Standard Advancedرمزگذاري و محافظت مي‌شوند. اين متد اولين‌بار در سال 2002 توسط مؤسسه ملي استاندارد و فناوري (National Institute of Standards &Technology) براي استفاده دولت‌ها تصويب و تأييد گرديد و سپس به شكل گسترده‌اي در بخش‌هاي خصوصي مورد استفاده قرار گرفت.

اكنون AES نيازها و مقاصد را برآورده كرده است ‌و نفوذ به آن دست كم در حال حاضر بعيد به نظر مي‌رسد. البته اين قدرت و نفوذناپذيري ماندگار و هميشگي نخواهد بود.

اما گام بعدي در مقوله امنيت رمزنگاري كوانتومي است و شركت‌هاي معدودي محصولات رمزنگار امنيتي خود را با استفاده از اين مفهوم توسعه داده‌اند و آن‌ها را توليد مي‌كنند. MagiQ Technologies واقع در نيويورك يكي از اين شركت‌ها است.

محصولات اين شركت با استفاده از خصوصيات فيزيك كوانتوم كليدهاي رمزگذاري توليد مي‌كند كه بنابر ادعاي شركت توليد كننده، قابل شكسته شدن و دسترسي غيرمجاز نيستند.

چرا MagiQ تا اين حد به امنيت اين روش مطمئن است؟ اين سؤال تنها يك جواب دارد و آن، استفاده MagiQ از اصل عدم قطعيت است.

ادوات و تجهيزات MagiQ، ذرات نور بسيار كوچكي به نام فوتون توليد مي‌كنند كه قوانين متعارف فيزيك قادر به اجرا و به كارگيري آن نيستند. در سال 1927 يك فيزيكدان آلماني به نام Werner Heisenberg دريافت كه ذرات كوچك فوتون هميشه و هر لحظه در حال تغيير و دگرگوني هستند. به طوري كه بعد از هر بار مشاهده ديگر هيچ‌گاه در آن حالت مشاهده نخواهند شد.

مراحل كار

اصل عدم قطعيت هايزنبرگ براي كساني كه از وضعيت و حالت فوتون‌ها براي ايجاد كليدهاي رمزدار استفاده مي‌كنند، نتايج بسيار قابل اطميناني را در توليد مجموعه‌اي واقعاً رمزي از اعداد تصادفي ارائه مي‌كند و اگر شخص ديگري سعي در دسترسي غيرمجاز داشته باشد، به سهولت آن را تشخيص مي‌دهد.

Mike LaGasse، نايب رئيس بخش فني MagiQ، مي‌گويد: (اصل عدم قطعيت قانوني است كه ما از آن بهره مي‌گيريم. با اين قانون اساساً دسترسي به كليد و كنترل آن غيرممكن است؛ زيرا فوتون تنها يك بار مي‌تواند سنجيده و ارزيابي شود. كاربر غيرمجاز قادر به انجام اين سنجش نيست و بنابراين نمي‌تواند كليد را به دست آورد).

MagiQ از يك كامپيوتر، يك اشعه ليزر نازك، يك آشكاركننده ذرات فوتون و يك رشته فيبرنوري استفاده مي‌كند. اشعه ليزر از داخل جعبه MagiQ QPN، كه براي توليد تك فوتون‌ها تنظيم شده است، عبور مي‌كند و از طريق يك كابل فيبرنوري به جعبه QPN ديگري فرستاده مي‌شود. در جعبه QPN دوم فوتون‌ها نمايان مي‌شوند و زمان ورود آن‌ها با دقت ثبت مي‌شود.

سپس چگونگي وضعيت فوتون‌ها در دو جعبه، در زمان ترك جعبه اول و در هنگام ورود به جعبه دوم با يكديگر مقايسه مي‌شود. اگر دو حالت همسان باشند، از فوتون براي توليد يك كليد به منظور رمزگذاري اطلاعات استفاده مي‌شود. اما اگر دو حالت همسان نباشند، از آن صرف‌نظر مي‌شود. مشاهدات و بررسي‌هاي مربوط به فوتون‌هاي مناسب ذخيره مي‌شود و بر حسب نياز براي توليد كليد به كار مي‌رود و اين فرايند صدها بار در ثانيه تكرار مي‌شود.

وقتي كه كليدي توليد شد، به رمز درآوردن اطلاعاتي كه قصد ارسال آن را داريد، موضوع نسبتاً ساده و آساني است؛ خواه اين اطلاعات يك مكالمه صوتي باشد يا يك طرح حساس شغلي. اما از زماني كه كليدها تسخيرناپذير و ايمن شدند، داده‌هايي كه رمزگذاري مي‌شوند، بسيار افزايش يافته است.

در حقيقت مشكل نفوذگران براي دسترسي غيرمجاز، روزبه‌روز پيچيدگي‌هاي بيشتري پيدا مي‌كند؛ زيرا كليدها با سرعت صدها بار در ثانيه ايجاد مي‌شوند. بنابراين شانس و احتمال كسب اطلاعات كافي درباره آن‌ها براي ايجاد يك كپي از كليد و به عبارت ديگر شكستن روال رمزگذاري در واقع به صفر مي‌رسد.

كاربرد در فواصل دور

كاربرد و استفاده از اين روش حفاظت از اطلاعات موسوم به Quantum Crypto به آرامي در دولت‌ها و صنايع مختلف در حال گسترش است. Bob Gelfond، مديرعامل MagiQ و ‌بنيانگذار شركت در سال 1999، مي‌گويد: (اقدامات اوليه براي ساخت دستگاه توليد و توزيع كليدهاي كوانتومي با نام MagiQ QPN با همكاري شركت Verizon Communications آغاز شد).

نتايج بررسي‌ها و آزمايش‌هايي كه در ماه مارس منتشر شد، نشان داد كه MagiQ موفق شده است با فناوري quantum crypto بر يكي از مشكلات بزرگ فائق آيد. يعني بُعد مسافت.

كليدها بين دو نقطه مبادله مي‌شوند و لازمه اين مبادله، اتصال دو نقطه از طريق يك خط فيبرنوري است. شبكه‌هاي نوري به تكراركننده‌هايي (repeater) در مسير كابل‌ها و در فواصل معين (به عنوان نمونه، فواصل هشتاد كيلومتري) براي حفظ سيگنال‌هاي ارتباطي نياز دارند. اين تكراركننده‌ها يك مشكل اساسي ايجاد مي‌كنند؛ زيرا شبيه يك شنودكننده بايد كليدها را براي عبور از خطوط انتقال مشاهده و كنترل كنند.

MagiQ اثبات كرد كه استفاده از شبكه نوري ‌Verizon قادر است با موفقيت كليدها را در سرتاسر يك مسير 140 كيلومتري (در حدود 87 مايل) دست‌نخورده و سالم حفظ كند. Gelfond مي‌گويد: ما مي‌توانيم با استفاده از اتصال دستگاه‌ها به صورت متوالي و با شيوه daisy-chaining، امكان پشتيباني از مسافت‌هاي بيشتر را مهيا كنيم. البته در آمريكاي شمالي فواصل شبكه‌هاي مخابراتي بسيار كمتر از اين مسافت است. به طوري‌كه مي‌توانيد تمام سواحل شرقي ايالا‌ت متحده را تحت پوشش درآوريد؛ زيرا مسير ارتباطي‌اي كه شما در اين منطقه نياز داريد، كاملاً در محدوده 140 كيلومتري مي‌گنجد.

از آمازون تا MagiQ

Gelfond اميدوار است كه MagiQ بتواند تجهيزات و ادوات توليدي خود را به ارائه‌كنندگان سرويس‌هاي مخابراتي بفروشد و مي‌گويد محصولات شركت هم خريدار دولتي و هم خريدار خصوصي دارد، اما نه در مورد هويت خريداران چيزي مي‌گويد و نه در مورد اين‌كه چه مقدار از محصول فروخته شده است. فقط مي‌گويد:

(ما محصولات خود را در سرتاسر جهان توزيع كرده‌ايم و تا زماني كه ميزان فروش محصول به رقم بسيار بالايي نرسيده است، تصور مي‌كنيم مشتريان علاقمندند ما آن را در آينده گسترش دهيم و با قابليت‌هاي بهتر عرضه كنيم). او اضافه مي‌كند كه شركت هنوز به مرحله سودآوري نرسيده است.

استفاده از اينترنت براي امور مهم، حساس و محرمانه نيازمند داشتن کمي اطمينان است: اطمينان از اين‌که هر چيز در جاي خود و به نوبه خود واقعاً براي تأمين امنيت اطلاعات شما با به کارگيري سيستم‌هاي رمزگذاري داده‌ها، استفاده از کلمات عبور و تدوين سياست‌ها و خط‌مشي‌هاي امنيتي سعي مي‌کند.
Gelfond، يكي از سهامداران اوليه amazon.com بوده است. به علاوه، Jeff Bezos هم براي مساعدت و همراهي Gelfond به MagiQ بازگشته است. او يكي از سهامداران MagiQ است و به عنوان يكي از مشاوران رؤِساي RSA Security، قسمتي از EMC و شركت امنيتي McAfee نيز فعاليت دارد.

Gelfond مي‌گويد: (برنامه بلند مدت MagiQ گسترش و توسعه رمزگذاري كوانتومي (Quantum Crypto) به عنوان پديدآورنده و صاحب امتياز اين فناوري و همچنين ايجاد فناوري توليد كارت‌هاي كوچك تيغه‌اي شكل (مانند كارت‌هايي كه سازندگان كامپيوتر در سرورهاي تيغه‌اي به كار مي‌برند) است كه مي‌تواند در داخل روترها و سوييچ‌هاي مخابراتي تعبيه و نصب شود.)

Greg Young، يكي از تحليلگران شركت Gartner، مي‌گويد: (در حال حاضر جذب سرمايه محدود شده است. تقاضاي زيادي براي اين نوع محصولات در يك دوره زماني كوتاه وجود ندارد. گاهي قراردادهاي سيستم‌هاي رمزگذاري دچار سقوط و افت ناگهاني مي‌شوند و در زمان ديگري كه انتظار نمي‌رود، تقاضا و مطالبه آن افزايش مي‌يابد.)

جمع‌بندي

Young مي‌گويد: شكستن قواعد رمزنگاري، در واقع يك مسئله رياضي است كه براي حل، به انجام عمليات گوناگون روي مجموعه گسترده‌اي از اعداد و ارقام نياز دارد. او مي‌گويد: آن‌ها معماهاي پيچيده‌اي هستند كه براي حل آن‌ها هيچ مسير كوتاه و ميانبري وجود ندارد. اما رمزنگاري كوانتومي يك گام منطقي رو به جلو است؛ اگر‌چه هميشه متخصصي براي نفوذ و شكستن قواعد سيستم‌هاي رمزنگاري اطلاعات وجود دارد.

MagiQ رقبايي مانند شركت‌هاي ID Quantique از‌ ‌سوييس‌، Smart Quantum از فرانسه و شركت‌هاي ژاپني از جمله Fujitsu ،NEC ،Toshiba و Nippon Telegraph & Telephone دارد كه همگي مدعي برتري محصولات توسعه‌يافته بر پايه فناوري جديد شركت خود هستند.

با اين‌همه با وجود تمام وعده‌هاي فناوري رمزگذاري كوانتومي براي محافظت از اطلاعات، اگر در استفاده و جابه‌جايي صحيح اطلاعات نامنظم و نامرتب عمل كنيد، quantum crypto هم قادر نيست به شما كمك كند.

LaGasse مي‌گويد: (رمزگذاري كوانتومي در حقيقت براي سازمان‌ها و تشكيلاتي مناسب و مفيد است كه سياست‌ها و رويه‌هاي امنيتي قدرتمندي را براي خود اتخاذ و اعمال كرده باشند.)

منبع: عصر شبکه

۱۰/۲۶/۱۳۸۶

ماهواره "ثريا ‪ "۳‬در مدار زمين قرار گرفت

يك ماهواره ساخت "شركت بويينگ" براي خدمات صداي تلفن همراه و اطلاعات روز سه‌شنبه با پرتاب موشكي از يك سكوي شناور در اقيانوس آرام در مدار زمين قرار گرفت.

به گزارش پايگاه اينترنتي خبرگزاري آسوشيتدپرس، ماهواره "ثريا ‪ "۳‬كه ‪ ۱۱‬هزار و ‪ ۳۸۱‬پوند (حدود ‪ ۵۱‬هزار و ‪ ۶۲‬كيلوگرم) وزن دارد ساعات اوليه روز سه‌شنبه در بخشي از ماموريت گسترش پوشش "شركت مخابراتي ماهواره ثريا" در منطقه آسيا اقيانوسيه، از نقطه‌اي در استوا به فضا پرتاب شد.

"يوسف السيد" يكي از مقامات اين شركت در بيانيه‌اي اعلام كرد، پرتاب اين ماهواره به شركت اجازه مي‌دهد كه برنامه‌هاي اكتشافي بزرگي را در سه ماهه اول سال ‪ ،۲۰۰۸‬آغاز كند.

اين شركت كه در "امارت متحده عربي" مستقر است در سال ‪ ۱۹۹۷‬تاسيس شد و به ‪ ۱۱۰‬كشور سرويس مي‌دهد.

اين ماهواره در فراز اقيانوس آرام در شمال نيوزيلند از پرتاب‌كننده جدا شد و اولين علائم آنرا ايستگاهي در "فيلمور" واقع در كاليفرنيا دريافت كرد.

اولين تلاش براي پرتاب اين ماهواره در ماه نوامبر با بروز امواج بسيار قوي غيرعادي كه سكوي پرتاب اقيانوس پيماي "پرتاب دريايي" را تحت تاثير قرار داد، ناكام ماند.

سامانه پرتاب دريايي از يك اصل فيزيك استفاده مي‌كند كه به موشكي كه در استوا پرتاب مي‌شود اجازه مي‌دهد كه باري سنگين‌تر از آنچه كه از هر نقطه ديگر زمين مي‌تواند با خود به فضا ببرد، در مدار زمين قرار دهد.

از ژانويه ‪ ۲۰۰۷‬كه بروز انفجاري در چند دقيقه پس از احتراق ماهواره شركت "‪ "SES New Skies‬را منهدم كرد، اين اولين ماموريت شركاي بين‌المللي پرتاب دريايي است.

۱۰/۲۲/۱۳۸۶

تصوير جديد گرفته شده ناسا از يك قمر




۱۰/۱۷/۱۳۸۶

جوانان ایرانی آینده روشنی برای حضور در فضا دارند

images/20080106/russ.jpg
جام جم آنلاين: گئورگی گرچکو فضانورد نامدار روسیه در مراسم آغاز به کار نمایشگاه فضایی تهران آینده روشنی را برای جوانان ایرانی در درهم شکستن مرزهای فضا ترسیم کرد.
به گزارش مهر، گئورگی گرچکو فضانورد نامدار روسیه که برای شرکت در نمایشگاه فضایی تهران وارد ایران شده است، شب گذشته در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه گفت : در کشورهای مختلف جهان نظیر آمریکا و روسیه که به سطح قابل توجهی از پیشرفتها در زمینه علوم فضایی و فناوریهای مربوط به آن دست یافته اند نمی توان میزان علاقه مردم و به خصوص جوانان ایرانی به فضا و علوم نجوم را پیدا کرد.
این فضانورد سرشناس گفت: به نظر من کشورهایی از قبیل ایران دورنمای روشن و امیدوار کننده ای در تسخیر مرزهای فضا خواهند داشت.

وی افزود : با نگاهی به گذشته و مقایسه آن با حال، به خوبی در می یابیم اگر در ابتدا ماموریتهای فضایی به گونه ای بود که تنها نمایندگانی از آمریکا یا روسیه و یا کشورهای پیشرفته در این عرصه حضور داشتند اما اکنون از کشورهای جهان سوم نیز شاهد حضور پیشگامانی در عرصه کیهان نوردی هستیم.
نمایشگاه فضایی تهران از روز گذشته در مرکز علوم و ستاره شناسی تهران آغاز به کار کرد.
در این نمایشگاه مجموعه ای نفیس از تصاویر و اشیای مربوط به کیهان نوردی به نمایش گذاشته شده است که طی چهار دهه گذشته جمع آوری شده اند. در بخشی از نمایشگاه تصاویر و پوسترهایی ارائه شده است که توسط فضانوردان مختلف امضا شده اند.
مجموعه پاکت های پستی، نشریات مربوط به حضور انسان در فضا و همچنین وسائلی که فضانوردان در فضا مورد استفاده قرار می دادند از دیگر بخشهای دیدنی این نمایشگاه محسوب می شود.
نمایشگاه فضایی تهران تا نوزدهم دی ماه پذیرای عموم مردم و بازدید کنندگان و علاقه مندان به علوم فضایی و کیهان نوردی است.

توری پراش

وقتي جسم كدري ميان يك پرده و يك چشمه نقطه‌اي نور قرار گيرد، سايه‌اي پيچيده متشكل از نواحي روشن و تاريك ايجاد مي‌شود. اين اثر به آساني قابل روئيت است، اما يك چشمه نسبتا قوي ضروري است. لامپي با شدت زياد كه از يك سوراخ كوچك مي‌درخشد، اين كار را به خوبي انجام مي‌دهد. اگر به نقش سايه حاصل از يك قلم ، تحت روشنايي يك چشمه نقطه‌اي نگاه كنيد يك ناحيه روشن غير معمولي در كناره خواهيد ديد.

حتي نواري با روشنايي ضعيف در وسط اين سايه تشكيل مي‌شود. به سايه‌اي كه توسط دستتان در امتداد نور خورشيد ايجاد مي‌شود، نگاهي دقيق بيندازيد. معمولا پراش مربوط به موانع شفاف مورد نظر قرار نمي‌گيرد. هر چند اگر در شب رانندگي كرده باشيد، در حاليكه چند قطره باران بر روي شيشه عينكتان نشسته باشد، فريزهاي روشن و تاريك را مشاهده خواهيد كرد.

تاريخچه

اولين مطالعه تفضيلي منتشر شده درباره انحراف نور از مسير مستقيم توسط فرانسسيكو گريمالدي در قرن هفدهم انجام گرفت و آن را پراشه ناميد.

انواع پراش

پراش فرانهوفر

فرض كنيد كه يك مانع كدر حاوي يك روزنه كوچك داريم كه امواج تخت حاصل از يك چشمه نقطه‌اي شكل خيلي دور (S) ، آن را روشن كرده است. صفحه مشاهده ، پرده‌اي است موازات با مانع كدر ، دورتر بودن صفحه مشاهده به آرامي باعث تغيير پيوسته در فريزها مي‌شود. در فاصله خيلي دور از مانع نقش تصوير شده بطور قابل ملاحظه‌اي پخش خواهد شد. بطوري كه به روزنه واقعي بي‌شباهت است و يا شباهت اندكي با آن خواهد داشت. از آنجا به بعد حركت دادن پرده تنها اندازه نقش پراش را تغيير مي‌دهد ولي شكل آن را بدون تغيير مي‌گذارد. اين پراش را فرانهوفر يا پراش ميدان- دور مي‌گويند.

- پراش فرنهوفر تك شكاف

در اين نمونه شكاف مستطيل شكل كه پهناي كوچك و طول چند سانتي متردارد، در مقابل منبع نور قرار مي‌گيرد. پرتوهاي نور بعد از عبور از شكاف بر روي پرده تشكيل تصوير مي‌دهند، كه قسمت مركزي در مقايسه با كناره‌ها شدت بيشتري دارد. نقش‌هاي پراش در اطراف اين ناحيه بوضوح ديده مي‌شود و ضمن اينكه شدت نور با دور شدن از ناحيه مركزي كاهش ي‌يابد، نوارهاي تاريك در بين نوارهاي روشن قابل روئيت است.

- شكاف دوگانه

در اين نمونه مانع كدر كه در مقابل نور قرار مي‌گيرد از دو شكاف مستطيل شكل موازي تشكيل شده است. هر روزنه به خودي خود همان نقش پراش تك شكافي را روي پرده ديد ايجاد خواهد كرد. در هر نقطه روي پرده سهم‌هاي مربوط به اين دو شكاف روي هم مي‌افتد. گرچه دامنه هر كدام از آنها اساسا بايد باهم مساوي باشد، ممكن است اختلاف فاز قابل توجهي پيدا كنند. در داخل قله مركزي پراش وجود خواهد داشت. ممكن است يك بيشينه تداخل و يك كمينه پراش با يك مقدار از (زاويه انحراف از قسمت مركزي) متناظر باشند. در چنين حالتي نوري وجود ندارد، كه در آن موقعيت دقيق در تداخل شركت كند و قله حذف شده را مرتبه گم شده مي‌نامند.

پراش فرنل

فرض كنيد يك مانع كدر حاوي روزنه كوچك كه اموج تخت حاصل از يك چشمه نقطه‌اي شكل خيلي دور (S) ، آن را روشن كرده است. در اين حالت صفحه مشاهده پرده‌اي موازي با مانع است. در اين شرايط يك تصوير از روزنه بر روي پرده مي‌افتد، كه علي‌رغم وجود برخي فريزهاي جزئي در اطراف محيط آن ، به روشني قابل تشخيص است. بتدريج كه صفحه مشاهده از مانع دور مي‌شود، تصوير روزنه گر چه هنوز به راحتي قابل تشخيص است، هرچه شكل مشخص‌تري به خود مي‌گيرد، و اين در حالي است كه فريزها نمايانتر مي‌شوند. اين پديده مشاهده شده پراش فرنل يا ميدان- نزديك ناميده مي‌شود.

اصل بابينه

دو پرده پراشان را مكمل مي‌گويند، هرگاه نواحي شفاف روي يك پرده با نواحي كدر پرده ديگر و بر عكس متناظر باشند. وقتي كه دو پرده مكمل روي هم بيافتند، آشكار است كه تركيب آنها كاملا كدر است.

توري پراش

آرايه‌اي تكراري از عناصر پراشان ، نظير روزنه‌ها يا موانعي كه اثر آنها ايجاد تغييرات متناوبي در فاز ، دامنه يا هر دوي آنها در يك موج خروجي است، يك توري پراش ناميده مي‌شود. غالبا توريهاي تخت تراشه‌اي ، يا شيارهايي تقريبا مستطيلي چنان سوار مي‌شوند كه بردار انتشار فرودي تقريبا بر هر يك از وجوه شيارها عمود باشند .

لینک به سایت منبع

۱۰/۱۶/۱۳۸۶

سفر فضانورد روسي به ايران

فضانوردبين‌المللي روسي براي نخستين‌بار به‌منظور تبادل‌تجريبات فضانوردي به ايران آمد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، "گئورگي گرچكو" روزشنبه از مركز ستاره شناسي تهران بازديد كرد.

اين برنامه به همت فرهنگسراي ملل و مشاركت مركز ستاره شناسي تهران برگزار شد.

رييس فرهنگسراي ملل در حاشيه اين بازديد در گفت و گو با ايرنا افزود:
فرهنگسراي ملل به منظور ايجاد ارتباط و تعامل با ديگر كشورها از اين فضانورد روسي دعوت كرد به ايران سفر كند تا دانشجويان رشته‌هاي مرتبط با فضانوردي از تجربيات وي استفاده كنند.

"بهنام خادم" خاطرنشان كرد كه اين فضانورد روسي تا ‪ ۱۷‬دي ماه جاري درتهران خواهد بود و در نشست‌هاي تخصصي در خصوص فضا كه با حضور دانشجويان ايراني برگزار مي‌شود، حضور خواهد يافت.

به گفته وي ، فضانورد روسي همچنين سفري سه روزه به اصفهان و شيراز خواهد داشت.

از اين فضا نورد روسي بيش از ‪ ۲۸‬مقاله علمي منتشر شده است.

نخستين پرواز "گرچكو" درسال ‪ ۱۹۷۵‬ميلادي به عنوان مهندس سفينه سايوز-‪۱۷‬ و سالليوت-‪ ۴‬بوده است.

گرچكو طي ‪ ۱۰‬سال به عنوان مهندس محاسب در قسمت مهندسي سفاين فضائي مشغول به كار بود و ضمن تمرينات ، تحصيلات خود را ادامه داد تا اينكه در سال ‪۱۹۶۷‬ميلادي موفق به كسب دكتري علوم فني شد.

اين فضانورد روسي از سال ‪ ۱۹۷۵‬عضو فعال آكادمي بين‌المللي آستروناتيك است ودرسال ‪ ۱۹۷۵‬عضوافتخاري آكادمي علوم چكسلواكي شد.

گرچكو دومين پرواز فضايي را از ‪ ۱۰‬دسامبر ‪ ۱۹۷۷‬با "سايوز -‪ "۲۶‬در ايستگاه مداري "سالوت -‪ "۶‬انجام داد وتا ‪۱۶‬مارس ‪ ۱۹۷۸‬به مدت ‪۹۶‬شبانه روز طول كشيد.

پرواز سوم و آخر اين فضانورد روسي به فضا در ‪ ۱۷‬تا ‪ ۱۶‬سپتامبر ‪ ۱۹۸۵‬به عنوان مهندس سفينه "سايوز تي -‪ "۱۴‬در ايستگاه "سالوت -‪ "۷‬بوده كه هشت شبانه روز در فضا بسر برد.

فلسفه اسپینوزا ، جهان از چشم انداز ابدیت

باروخ ( بندیکت) اسپینوزا ، فیلسوف هلندی ( با اصلیت یهودی پرتغالی ) که در سال ۱۶۳۲ به دنیا آمد و به دلیل عدم نگرش سنتی به دین یهود ، در سال ۱۶۵۶ تکفیر و از جامعه یهود اخراج شد ، تا پایان عمرش در ۱۶۷۷ ، شجاعانه پای اصول خود ایستاد و بر طبق فلسفه ای که خود بنا کرده بود زندگی کرد .
او ابتدا به مطالعه متون دینی و الهیات پرداخت ؛ اما باب طبعش قرار نگرفت و پس از مطالعه آثار فیلسوفان از دوره قدیم تا قرون وسطا و رنسانس و برگرفتن ایده هایی که در ساختمان فکری و نظام فلسفی او تأثیرگذاشتند ، در نهایت تحت تأثیر دکارت (۱۶۵۰ – ۱۵۹۶) قرار گرفت . اسپینوزا بارزترین نماینده مکتب اصالت عقل می باشد که با دکارت به عرصه ظهور رسید .
دکارت فلسفه پیشینیان را یکسره رها کرد و همه بدیهیات و معتقدات خود را نیز مورد شک قرار داد تا از نو اساسی برای علم بدست بیاورد و فلسفه ای جدید را طرح بریزد . او فلسفه خویش را از نفس خود آغاز کرد و در این راه محسوسات را بی اعتبار دانسته و معقولات را اساس کار قرار داده و آنچه را که با عقل خود ، روشن و متمایز دریافت و نتیجه ای که از فلسفه خود بدست آورد ، این بود که در جهان غیر از ذات خداوند که تنها جوهر حقیقی و مطلق نامحدود است ، دو نوع جوهر نسبی و متباین و مستقل از هم قائل شد که هردو مخلوق خدا و در عین حال جدا از اویند ؛ یکی روح که صفت اصلی یا حقیقت آن فکر است که همان ارواح و نفوس مجرد انسانی است و دیگری جسم (ماده) که حقیقت آن بُعد (امتداد) است و همه صورتهای جهان مادی تحت آن قرار دارد . بنابراین جهان بینی دکارتی متضمن دو گرایی است . جهان مادی به علت حرکتی که خداوند به آن داده ، به صورت مکانیکی و جبری در جنبش است و همه آثار طبیعی نتیجه بعد و حرکت می باشند و به قاعده ریاضی در می آیند و برای شناخت آنها تنها به اصول و قواعد ریاضی نیاز می باشد . همه جهان مادی و گیاهان و حیوانات و حتی بدن انسان مکانیکی هستند ؛ ولی خارج از جهان ماده ، خدا که دارای اراده آزاد مطلق است وجود دارد و در درون هر بدن انسانی روحی مجرد و بدون بعد وجود دارد که به اقتضای اصول اخلاقی عمل می کند و از آزادی نسبی ، یعنی آزادی که متضمن قبول یا رد امور است ، برخوردار است .
دکارت می خواست تمام جهان مادی را بجز خدا و ارواح انسانی با قوانین مکانیکی و ریاضی تفسیر کند . این موضوع نظر اسپینوزا را جلب کرد . اما اسپینوزا از این فراتر رفت ؛ زیرا می خواست روش مکانیکی را نه تنها در مورد جهان مادی ، بلکه در مورد خدا و روح و رفتار و اعمال انسان هم تعمیم دهد و آن را در متافیزیک و اخلاق هم به کار برد . به همین دلیل شاهکارش کتاب « اخلاق » را به روش هندسه اقلیدسی تألیف کرده است و تمامی آن شامل تعاریف ، اصول متعارفه ، قضایا و براهین است . هدف دکارت از پرداختن به فلسفه ، به دست آوردن علم و رسیدن به یقین بود ؛ اما گرایش اسپینوزا به فلسفه برای یافتن راه سعادت بود . به همین دلیل مهمترین اثرش را با اینکه شامل مباحث متافیزیک می باشد ، اخلاق نام نهاد و نیز به همین دلیل برخلاف دکارت، تا پایان عمرش را بیشتر صرف متافیزیک و فلسفه عملی کرد و به ریاضیات و طبیعیات کمتر پرداخت.

در جستجوی حقیقت

اسپینوزا می گوید که به تجربه دریافتم که غالب چیزهایی که در زندگانی عادی به آن بر می خوریم ، پوچ وبی فایده است و چیزهایی که من بدانان دلبسته ام یا گریزانم ، به خودی خود نه خوب و نه بد هستند و نیک و بد ها همه نسبی هستند . اگر دلبستگی انسان به چیزهای ناپایدار و زودگذر باشد ، چون از دست بروند ، سبب یأس و اندوه می شوند . بالأخره تصمیم گرفتم که به جستجوی چیزی بپردازم که به خودی خود خوب است و می تواند خوبی خود را به آنان منتقل کند و به وسیله آن از سعادت ابدی برخوردار باشم . آنکه دلبسته به امور پایدار باشد ، خوشی او همیشگی خواهد بود .
دیدم مردم دنیا همه به دنبال اموری چون لذتهای حسی ، ثروت و شهرت می روند و به خاطر آن خود را متحمل سختیها و رنج و خطر می کنند ؛ اما این قبیل امور هرچه افزونتر شوند ، بیشتر مطلوب می گردند و سبب رضایت و سکون خاطر نمی شوند و موجب رنجها و دشمنیها و فسادها می گردند . این امور نباید مقصد قرار گیرند ؛ بلکه باید وسیله ای برای رسیدن به خیر بالاتر باشند .
« تنها عشق به یک حقیقت جاودانی و لایتناهی می تواند چنان غذایی برای روح تهیه کند که او را از هر رنج و تعبی آسوده دارد . بنابراین باید با شوق و نیروی هرچه تمامتر به دنبال آن رفت » .
حال در جستجوی این حقیقت چگونه می توان مطمئن بودکه علم ما صحیح است و به درستیش اعتماد داشت ؟
انسان به چند صورت علم حاصل می کند . یکی علمی که از افواه مردم به دست می آورد و همچنین نوع دیگر آنکه از طریق تجربه اجمالی و غیر دقیق حاصل می کند . اما از این دو نوع معتبرتر علمی است که از طریق استدلال و رابطه علت و معلول یا به دست آوردن قوانین کلی از جزییات و محسوسات به دست آید . ولی این نوع علم هم مصون از خطا نیست و ممکن است با یک تجربه دقیق نقض شود ؛ مانند نظریه های علمی . اما بالاترین نوع علم ، علمیست که به شهود عقلی حاصل شود ؛ یعنی علم حضوری و بی واسطه و مستقیم . این نوع علم بر امور بسیط و روشن و متمایز تعلق می گیرد و خطا در آن راه ندارد و با یقین همراه است . نشانه درستیش با خودش است و برای درک آن نیاز به علم به چیز دیگری نیست . درحالیکه در انواع قبلی علم ، برای دانستن صحت موضوع احتیاج به دانستن چیزهای دیگری بود که علت آن هستند .
معلوماتی که به این صورت به دست می آید ، معلومات حاصل از حس و امور جزیی و زمانی و ناپایدار نیستند ؛ چون این امور متغیرند و حقیقت دائمی نیستند . کلیات و امور انتزاعی هم نیستند ؛ چون وقتی انسان نمی تواند همه اشکال چیزها را به ذهن بیاورد ، با تخیل صورتی اجمالی از آنها درست می کند و کلی می نامد ؛ اما این امور تخیلی هستند و حقیقتی ندارند و اغلب الفاظی هستند که در معنی صحیح به کار برده نشده و باعث اشتباهات می شوند و بسیاری از اختلافات ، نزاع لفظی است . اما حقایق و معلوماتی که از علم شهودی به دست می آید ، مبانی عقلی هستند و بسیط و روشن و متمایزند و نزد همه انسانها یکسان و مشترک و درست هستند و در عین حال مواد این نوع علم بسیار کم است .
علم شهودی ، علم به ذات ، قوانین و چیزهای ثابت و ابدی و پایدار است که در ماورای ظواهر ، عوارض و چیزهای جزیی و متغیر وجود دارند .
پس در ابتدا باید حقیقت روشن و متمایزی را معلوم کرده و آن را تعریف کنیم . این حقیقت هرچه بسیط تر و جامعتر و کاملتر باشد ، مبنای علم محکمتر و احاطه آن بر امور گسترده تر خواهد بود . بنابراین باید کاملترین حقیقت را مبنا قرار دهیم تا همه حقایق را در آن ببینیم و همه معلومات ما از آن به دست آید . باید این حقیقت را تعریف کرده و نتایجی که از آن تعریف به دست می آید را دنبال کنیم . به این طریق است که بیان فلسفه اسپینوزا به صورت روش هندسه اقلیدسی در می آید.

متافیزیک

هر چیزی علتی دارد و اگر سلسله علتها و معلولها را دنبال کنیم ، ناچار به آن چیزی می رسیم که خود علت خود است ؛ یعنی قائم به ذات و وجودش واجب و ضروری است .
پس اسپینوزا تعریف می کند : مقصود من از « علت خود » ، چیزی است که ذاتش مستلزم وجودش است و نمی توان طبیعتش را بدون وجود داشتن تصور کرد .
همچنین تعریف می کند : مقصود من از « جوهر » ، چیزی است که در خودش است و تنها به واسطه خودش به تصور آید ؛ یعنی تصورش به تصور چیز دیگری که از آن ساخته شده باشد ، وابسته نیست . پس از دو تعریف فوق نتیجه می شود که جوهر همان قائم به ذات (علت خود) است و قائم به ذات همان جوهر است .
تعریف دیگر اینست که : مقصود من از « صفت » آن است که عقل آن را به عنوان ماهیت ذاتی جوهر دریابد .
پس از تعاریف فوق نتیجه می شود که دو جوهر ممکن نیست که یک صفت داشته باشند و هیچ اشتراکی با یکدیگر ندارند . همچنین دو جوهر ممکن نیست علت و معلول یکدیگر باشند یا ممکن نیست جوهری جوهر دیگر را ایجاد کند ؛ چون با جوهر بودنشان در تناقض است ؛ زیرا طبق تعریف ، جوهر نباید به امری جز خود وابسته و نیازمند باشد .

تعریف : چیزی « متناهی در نوع خود » (محدود) است ، اگر ممکن شود که با چیزی دیگر از نوع خود محدود شود . مثلا ممکن است جسمی با جسمی دیگر و فکری با فکری دیگر محدود شود ؛ اما چیزی با غیر همنوع خود محدود نمی شود ؛ مثلا ممکن نیست جسمی با فکری یا فکری با جسمی محدود شود .
پس تا اینجا از تعاریف فوق نتیجه می شود که جوهر باید نامحدود باشد ؛ چون اگر محدود باشد ، در نتیجه باید جوهر دیگری ، همنوع (هم صفت) خودش آن را محدود کرده باشد و از این نتیجه می شود که دو جوهر دارای یک صفت هستند و این همانطور که قبلا گفته شد ، تناقض است .
هر چیزی هرچه دارای وجود قویتر و کاملتری باشد ، دارای صفتهای متعددتری خواهد بود ؛ پس هرچند دو جوهر ممکن نیست که در یک صفت اشتراک داشته باشند ؛ اما یک جوهر می تواند دارای چندین صفت باشد .
پس تعریف دیگر اینست که : مقصود من از « خدا » ، موجودی است که مطلقا نامحدود (کامل) باشد ؛ یعنی جوهری که صفاتش بی شمار است و هر صفتش نیز حقیقتی است ابدی و نامحدود . پس خدا ، جوهری است قائم به ذات و ابدی با صفات بی شمار (چون اگر صفاتش بی شمار نباشد ، محدود می شود) و نامحدود که وجودش واجب و ضروری و بدیهی است .
اکنون بنابر همه احکام گفته شده نتیجه می گیریم که چون خدا ، جوهری است کامل و جامع همه صفات ، پس اگر جوهر دیگری غیر از آن فرض کنیم ، هر صفتی برای آن جوهر دیگر در نظر بگیریم ، ممکن نیست که آن صفت در خدا نباشد و از این نتیجه می شود که دو جوهر دارای یک صفت هستند یا در یک صفت با هم اشتراک دارند و این همانطور که قبلا گفته شد تناقض است .
پس جوهر یا خدا یکی است و « ممکن نیست جز خدا جوهری وجود داشته باشد یا به تصور آید » .

تعریف : مقصود من از « حالت » ، تغییرات عارض (عوارض) بر جوهر است ؛ آن چیزی که در چیز دیگر است و از طریق آن چیز دیگر دریافته می شود . در حقیقت حالت ، هر چیز جزیی و هر شکل خاصی است که موقتا به شکل واقعیت جلوه می کند و حالتها ، ظواهر ناپایدار و متغیر یک حقیقت ابدی و ثابتی هستند که در پشت همه آنها پنهان است .
پس هر موجودی باید یا جوهر باشد یا حالت ؛ اما از آنجایی که معلوم شد که جوهر یعنی خدا یکی است ، پس نتیجه می شود که هرچه موجود می شود ، حالتی است از خدا .
پس همه چیز در خداست و خدا در همه چیز است و بدون آن هیچ چیز نمی تواند وجود داشته باشد یا تصور شود . « خدا علت همه چیزها است ، که جملگی در او هستند » ؛ اما بیرون از چیزها نیست و چیزی خارج از وجود خود ایجاد نمی کند ؛ یعنی امری درونی است .

تعریف : « مختار » آن است که فقط به ضرورت ذات و طبیعت خود وجود دارد و تنها خود موجب افعال خویش است . « مجبور » آن است که به موجب چیزی دیگر وجود دارد و افعالش را به ضرورتی معین و از پیش تعیین می کند . در نتیجه فقط خدا مختار است و جز آن هیچ موجود مختاری نمی تواند وجود داشته باشد .
اما مختار بودن خدا به این معنی نیست که هوسناکانه عمل می کند ؛ بلکه فقط به ضرورت طبیعت خود عمل می کند و همه موجودات بی شمار را به ضرورت و مطابق قوانین ابدی که از آن منحرف نمی شود ، از ذات خود که نامحدود است و در نتیجه افعالش نیز نامحدود است ، به ظهور می رساند .
در جهان هیچ چیز ممکنی وجود ندارد ؛ همه چیز واجب است ؛ چون همه چیز از وجوب و اقتضای ذات خدا ناشی می شود و وجودش واجب بوده که موجود شده و جز به شکل و ترتیبی که موجود شده ، ممکن نبوده است موجود شود . علت چون موجود شود ، وجود معلولها ضروری است ؛ پس رشته علت و معلولها فرآیندی ضروری می باشد ؛ بنابراین جهان بر پایه جبر علی قرار دارد . در نتیجه فلسفه اسپینوزا ، یک فلسفه مطلقا جبری است .

تعریف : مقصود من از « ابدیت » ، نفس وجود است ، و از این حیث که تصور شده است ، بالضروره از تعریف شیء ابدی ناشی می شود .
نتیجه اینکه خدا جوهر جهان و جنبه ابدی آن است ؛ در مقابل موجودات دیگر که امور زمانی هستند .
اسپینوزا برای خدا که حیات و فعالیت است ، اصطلاح « طبیعت خلاق » را به کار می برد و موجودات دیگر را که آثار منفعل آن هستند ، « طبیعت مخلوق » می خواند . بنابراین خدا و طبیعت یکی است و اینجا مقصود از طبیعت ، طبیعت خلاق است .
موجودات در لحظه ای معین به وسیله خدا خلق نشده اند ؛ بلکه همواره از ازل تا ابد به ضرورت از ذات او صادر می شوند . پس وجود خدا متضمن وجود موجودات است ؛ همانطور که تا ابد وجود مثلث متضمن وجود سه زاویه است مساوی با دو قائمه .

معلوم شد که جوهر یا خدا یکی و دارای بی شمار صفت است . اما ما تنها قادر به درک دو صفت آن هستیم :
بُعد ( امتداد) مطلق نامحدود و فکر مطلق نامحدود .
نخستین حالت از بعد مطلق نامحدود ، حرکت است که نامحدود و نامتعین و ابدی می باشد ؛ اما وقتی که محدود و مشخص شد ، اجسام محسوس را پدید می آورد .
نخستین حالت از فکر مطلق نامحدود ، ادراک و اراده است که نامحدود و نامتعین و ابدی می باشد ؛ اما وقتی که محدود و مشخص شد ، ارواح و نفوس را پدید می آورد .
پس موجودات جسمانی که دارای بعد محدود و موجودات روحانی که دارای فکر محدود هستند ، همه تعینات و جزییات و حالتهایی بی شمار و محدود و گذرنده اند از بعد و فکر مطلق نامحدود که هردو صفتی از خدا هستند.
اما چون جوهر یکی است و بعد و فکر مطلق هردو صفتی جدایی ناپذیر از آنند و حالاتشان همواره با یکدیگر لازم و ملزومند ، پس در موجودات جهان هم جسم و روح باهم لازم و ملزوم و از هم جدایی ناپذیرند و در هر مورد یک وجود تشکیل می دهند که دارای دو جنبه جسمانی و روحانی است .
پس اسپینوزا مشکلی را که از فلسفه دکارت برآمده بود حل کرد . چون در فلسفه دکارت جسم و روح دو جوهر جدا از هم در نظر گرفته شده بود . در نتیجه این سئوال پیش آمد که چگونه روح که فاقد بعد است ، بر روی جسم که دارای ابعاد است و طبق اصول مکانیک کار می کند ، تأثیر می گذارد ؟
اما طبق فلسفه اسپینوزا ، جوهر یکی است و جدایی و مباینتی بین جسم و روح در میان نیست . پس روح و جسم دو جنبه مختلف چیزی واحدند ؛ باطن آن روح است و ظاهر آن جسم . همه جهان و موجودات آن برخلاف نظر دکارت ، به همین شکل یک زوج ترکیبی از این دو جنبه ، یعنی روح و جسم (ماده) است به درجات و مراتب مختلف . مراتب روح آنها متفاوت و کم و زیاد است و در انسان از موجودات دیگر بیشتر است و در افراد انسان هم شدت و ضعف دارد .

* * *

گفته شد که دکارت در فلسفه خود سه نوع جوهر ، یعنی یک جوهر اصیل که خدا است و دو نوع جوهر نسبی که مخلوق و جدا از خدایند ، یعنی جسم که حقیقتش بعد و دیگری روح که حقیقت آن فکر است ، قائل شد و همچنین جوهر جسم و روح از هم جدا و مستقل بودند .
اما نتیجه فلسفه اسپینوزا این شد که جوهر یکی است ، یعنی خدا و بعد که حقیقت جسم است و فکر که حقیقت روح است ، از صفات جوهر یا خدا شمرده شدند و اینها حقایقی هستند از هم جدایی ناپذیر و یک وجود پیوسته و یکپارچه را تشکیل می دهند . در نتیجه فلسفه اسپینوزا به « وحدت وجود » می رسد .
در این وحدت وجود ، همه چیز به جوهر و حالت (عرض) تقسیم شده است . جوهر و حالت ، طبیعت خلاق و طبیعت مخلوق ، سلسله قوانین ثابت و ابدی و سلسله امور متغیر و زمانی ، و خدا و جهان اصطلاحاتی هستند که در معنی با هم مترادفند .
در فلسفه اسپینوزا تصور عظیم خدا در رأس همه چیز قرار دارد و جهان جریان یک قانون کلی و تغییر ناپذیر است . او بهتر دانست که به جهان از منظر ابدیت بنگرد . از این رو نظرگاه انسانی را کنار گذاشت و کوشید که با استنتاج هندسی ، همه تصورات را از یک تصور جامع بیرون کشد . همانطور که خود گفته است : فیلسوفان پیشین فلسفه خود را از جهان آغاز می کردند و دکارت نفس خود را نقطه آغاز فلسفه گرفت ؛ اما من خدا را نقطه آغاز فلسفه یافتم .
با این حال در مورد خدا و طبیعت باید از بعضی اشتباهات و تصورات نادرست برحذر بود .
خدا فراسوی خیر و شر است . خیر و شر احکام شخصی و نفسانی هستند و فقط نسبت به انسان و سود و زیان و امیال و غایات انسانی معنا دارند ؛ اما در ملاحظه و نسبت به تمام جهان و قوانین کلی طبیعت ، خیر و شری وجود ندارد . در مورد زیبایی و زشتی نیز همینطور است . طبیعت به خودی خود ، نه خیر است نه شر ؛ نه زشت است نه زیبا .
همچنین ادراک و اراده و اعمال را به معنای آن صفاتی که به انسان نسبت می دهیم ، نمی توان به خدا نسبت داد و با آن قیاس کرد .
خدا علت همه موجودات است ؛ پس علم و ادراک او نسبت به موجودات مقدم بر وجود آنها است ؛ اما علم انسان بر موجودات متأخر بر وجود آنها می باشد . همچنین علم انسان معلول علم خدا و حالتی محدود و جزیی از آن است . پس علم انسان و علم خدا مانند هم نیست ؛ چون علم خدا نامحدود است و عبارت است از مجموع همه قوای مدرکه که در جهان وجود دارد و همه شعور نامحدودی که به همه جهان روح و حیات بخشیده است .

همچنین است در مورد اراده و اعمال . اگر خدا نامحدود و کامل است ، پس باید تنها به ضرورت عمل کند و اراده و اعمال آن نمی توانند هدف و غایتی نهایی داشته باشند . چون اگر هر عملی هدفی داشته باشد ، به معنای فقدان چیزی است و اگر خدا فاقد چیزی باشد ، نمی تواند نامحدود و کامل باشد . اراده انسان همیشه به چیزی تعلق می گیرد که به سود او باشد ؛ اما در مورد خدا نمی توان فرض کرد که به سود خود به چیزی اراده کند ؛ چون خدا نیازمند نیست که سودی بخواهد . چون اعمال انسان از روی غایات و هدفها است ، این اشتباه برای او پیش می آید که در مورد خدا و همه جهان هم همینطور باید باشد . وجود چیزهای سودمند بسیاری که در طبیعت است ، به این معنا نیست که برای همین منظور و هدف آفریده شده اند . اراده خدا عبارت است از همه علل و قوانین چیزها . « اراده خدا با قوانین طبیعت امر واحدی است در دو عبارت مختلف » . خدا علت غایی جهان نیست ؛ بلکه تنها علت فاعلی است و امور جهان بر پایه جبر علی می باشد نه بر پایه علت غایی .
همچنین هواهای نفسانی و سایر صفات انسانی را نیز نمی توان به خدا نسبت داد ؛ مانند مهر و نفرت و خشم و رحمت و عدل و بینایی و شنوایی و ... . « اگر مثلث را زبان می بود خدا را کاملترین مثلثات می گفت و دایره ذات خدا را اکمل دوایر می خواند ؛ همینطور هر موجودی صفات خاص خود را به خدا نسبت می دهد » .
پس خدا « شخص » نیست ؛ چون شخصیت به معنای محدودیت است .
در نتیجه مبنا و پیشداوریهای الاهیات مردود است . الاهیاتی که بر پایه یک خدای شخص گونه مانند انسان است که خارج از طبیعت است و موافق علل غایی عمل می کند و به او صفات انسانی نسبت می دهد و تنها تفاوتش با صفات انسان اینست که خدا ، بی نهایت قادر و دانا است .
همچنین خدا بالاتر از آن است که خود را به اعمال زاهدان و عابدان مشغول کند .
اسپینوزا معتقد است که کتب مقدس از روی عمد با رموز و تمثیلات و استعارات و مقتضیات فصاحت و بلاغت همراه است ؛ چون مؤسسان ادیان برای تبلیغ دین خود ناچار بودند که تخیل و هیجان مردم را تحریک کنند و بیان خود را با فهم عوام متناسب سازند . چون کتب مقدس مخاطبشان عموم مردم هستند . در نتیجه از چیزها و علل آنها به نحوی سخن می رانند که بتوانند مردم و بخصوص مردم بی سواد را به تقوا سوق دهند .
هدف آنها اقناع عقل نیست ؛ بلکه جلب و برانگیختن قوه تخیل است . از این رو نفوذ اینها از نفوذ فیلسوفان و دانشمندان بیشتر است . کار جهان از هوس یک پادشاه خودرأی نیست که قوانینی را که خودش وضع کرده نقض کند یا در آنها تجدید نظر کند ؛ فیلسوف می داند که خدا و طبیعت وجود واحدی هستند و عمل آنها بر طبق قوانین ضروری و تغییرناپذیر و ابدی است و تنها به این قوانین احترام می گذارد .
« آنها که می خواهند علل حقیقی معجزات و کرامات را کشف کنند و چیزها را مانند یک فیلسوف درک کنند نه مانند عوام که از هر چیز به حیرت می افتند ، فورا تکفیر می گردند و بی دین خوانده می شوند . این تکفیر از جانب کسانی است که عامه مردم آنان را کاشف اسرار طبیعت و خدا می دانند . زیرا این اشخاص بخوبی می دانند که اگر پرده اوهام دریده شود آن اعجاب مردم که مایه حفظ قدرت آنهاست از میان خواهد رفت » .
بنابراین فراتر از دکارت که قوانین مکانیکی را تنها در مواد و اجسام می دید ، اسپینوزا علاوه بر اجسام ، مکانیک را در خدا و روح انسان هم می بیند .
روح و اعمال انسان هم تابع قوانین ثابت و ضروری است . در نتیجه عواطف و رفتار انسان را هم می توان با جبر علی تبیین کرد . از این رو اسپینوزا در این مورد هم به روش هندسی تحقیق می کند .
« من درباره اعمال و احوال انسانی چنان خواهم نوشت که گویی با خط و سطح و حجم سروکار دارم » .

عواطف و اخلاق

در تمام فعالیتهای انسان و موجودات پستتر از انسان ، غریزه و کوششی نا آگاهانه برای بقای وجود خود و حفظ نفس وجود دارد . این قدرتی که موجودات به وسیله آن باقی هستند ، ماهیت هستی آنها می باشد .غریزه اگر آگاهانه باشد ، خواهش است . خواهش ، ذات و ماهیت اصلی انسان است . ( این مطالب یادآور فلسفه شوپنهاوئر است و آنچه که او « خواست زندگی » می نامد ) اگر در جهت غریزه حفظ نفس ، حالتی به نفس دست دهد که سبب افزایش قوای شخص به طرف کمال شود ، موجب شادی و لذت می شود و اگر سبب دورشدنش از کمال و نقصان شود ، موجب اندوه و رنج می گردد .
« لذت عبارت است از انتقال از حالت کمال کمتر به حالت کمال بیشتر » . « رنج عبارت است از انتقال از حالت کمال بیشتر به حالت کمال کمتر » . لذت و رنج علت خواهشها نیستند ؛ بلکه معلول خواهشها هستند .
بر این مبنا همه عواطف انسان به وجود می آیند و اسپینوزا در این مورد هم مانند سایر موضوعات در کتاب « اخلاق » ، به روش هندسه اقلیدسی همه عواطف نفس انسان را تبیین کرده است . مثلا اگر لذت همراه با تصور علت خارجی آن باشد ، محبت است و اگر رنج همراه با تصور علت خارجی آن باشد ، کینه است .
امید ، لذت ناپایداری است از تصور چیزی که وقوعش در آینده مشکوک می نماید . حال اگر شک از این عاطفه برداشته شود ، تبدیل به اطمینان می شود .
ترس ، رنج ناپایداری است از تصور چیزی که وقوعش در آینده مشکوک می نماید . حال اگر شک از این عاطفه برداشته شود ، تبدیل به یأس می شود .
پس « هیچ امیدی بدون ترس و هیچ ترسی بدون امید وجود ندارد » .
و با چنین روشی عواطف دیگر را نیز استخراج می کند و نتیجه اینکه انسان اسیر خواهشها و عواطف است .
پس اختیار و آزادی اراده برای انسان وجود ندارد . ضرورت بقا و حفظ نفس ، خواهشها و عواطف را تولید می کند و خواهشها و عواطف ، اندیشه و عمل را . تصمیمی که در ذهن برای انجام دادن کاری به وجود می آید ، معلول علتی است که اگر آن علت نبود ، آن تصمیم به وجود نمی آمد و با وجود آن علت ، آن تصمیم حتما پیش می آید و آن علت هم معلول علت دیگری است و سلسله این علل ادامه دارد تا بی نهایت . این فکر که انسانها مختارند ، فریبی بیش نیست و به این دلیل خود را آزاد و مختار می دانند که از خواهشها و تصمیمات خود آگاهند ؛ اما از علل واقعی این خواهشها و تصمیمات آگاهی ندارند .

* * *

خوب و بد و فضایل و رذایل اموری نسبی هستند . یعنی تنها نسبت به انسان معنا دارند . هرچه سازگار با مصالح شخص یا اجتماع باشد ، خوب می خوانند ، و عمل به آن را فضیلت می نامند و هرچه برخلاف آن باشد ، بد و عمل به آن از رذایل شمرده می شود . اما خوب و بد به خودی خود حقیقت ندارند و حتی ممکن است که یک عمل واحد ، در یک مورد خوب و در مورد دیگر بد شمرده شود و نیز ممکن است عملی که بظاهر خوب شمرده می شود ، اما در باطن موجب رنج شود و رنج هم همانطور که گفته شد ، به علت دوری نفس از کمال است ، پس آن عمل که بظاهر خوب شمرده می شود ، در حقیقت نمی تواند خوب باشد . خلاصه مطلب اینکه اگر انسان نبود ، خوبی و بدی هم نبود .
حال که خوبی و بدی اموری نسبی و اعتباری هستند و حقیقت ندارند و نیز گفته شد که انسان اسیر خواهشها و عواطف و بی اختیار و تابع جبر علیت است ، پس اخلاق چگونه می تواند ممکن شود ؟

هدف از اخلاق ، رسیدن به کمال و سعادت است . نخستین پایه فضیلت کوشش برای بقا و حفظ نفس است . این امر از طبیعت انسان است و عمل برخلاف طبیعت معقول نیست . پس این حق طبیعی انسان می باشد .
بنابراین هرچه موافق این منظور واقع شود ، سودمند است و موجب نزدیک شدن به کمال و لذت می شود و انسان خواهان آن است ؛ پس خوب شمرده می شود و هرچه مخالف این منظور باشد ، زیانمند است و سبب نقصان و دوری از کمال و رنج می شود و انسان از آن گریزان است ؛ پس بد شمرده می شود . بنابراین همانطور که قبلا گفته شد ، نفس خواهان خوب و گریزان از بد نیست ؛ بلکه برعکس است ؛ هرچه نفس می خواهد ، خوب شمرده می شود و هرچه نفس از آن گریزان است ، بد خوانده می شود .
پس معیار خوبی و بدی ، سود و زیان شخصی است و انسان باید آنچه را که به سود اوست بخواهد و از آنچه موجب زیان اوست بگریزد .
هر عاطفه و عملی که موجب افزایش قوای انسان به طرف کمال شود ، موجب لذت است و اگر سبب دورشدنش از کمال و ضعف قوا شود ، موجب رنج است . پس سعادت ، حضور لذت و نبود رنج است .
اما همانطور که قبلا تعریف شد ، لذت و رنج اموری نسبی هستند و انتقالند ؛ نتیجه اینکه هر عاطفه و عملی آن گاه خوب یا بد است که قدرت انسان را افزایش دهد یا پایین آورد . « مقصود من از فضیلت و قدرت چیز واحدی است » .
همه فضایل متضمن توانایی و قدرتند . هر صفتی که متضمن ضعف باشد ، نکوهیده است ؛ مانند شکسته نفسی ،خودستایی و تملق . به همین شکل هر روش اخلاقی که شخص را به رنج و ضعف و ناتوانی وادار کند ، فاقد ارزش است ؛ مانند ریاضت کشی شدید و نیز کسانی هم که به امید بهشت و پاداش یا ترس از دوزخ و کیفر خود را مقید به احوالی می کنند و زهد و عبادت در پیش می گیرند و تحمل سختی می نمایند یا مرتکب ازخودگذشتگی می شوند ، علاوه بر اینکه فضیلتشان در حد فضیلت و درستکاری کسانی است که از ترس مجازات قانون از نادرستی دوری می جویند ، از آنجا که اعمالشان متضمن ضعف و تحمل رنج است ، ممکن نیست خوب باشند و در حقیقت استفاده از چنین روشها و اعمال برای جلوگیری هواهای نفسانی ، دفع فسادی با فساد دیگر است .
بنابراین از لذتها در حد اعتدال و آن اندازه که برای سلامتی بدن لازم است و تا حدی که موجب افراط نشود و از توانایی انسان نکاهد ؛ بلکه افزایش دهد و به کمال برساند ، باید برخوردار شد .
پس خلاصه مطلب اینکه « اساس فضیلت چیزی جز کوشش برای حفظ نفس نیست و سعادت شخص در توانایی اوست برای این کار » .
بنابراین نتیجه چنین اخلاقی خودخواهی است نه ازخودگذشتگی ؛ اما خودخواهی ضروری ، موجه و معقول و همانطور که پس از این گفته خواهد شد ، با غیرخواهی منافاتی ندارد .
گفته شد که انسان تابع جبر علیت است و اختیاری ندارد . اما اسپینوزا معتقد است که برای انسان می توان آزادی و اختیاری نسبی تعریف کرد که می تواند از آن برخوردار شود . اعمال انسان دو نوع هستند :
یک نوع اعمالی هستند که تنها ذات و طبیعت انسان علت آنها نیست ؛ بلکه از علل خارجی نشأت می گیرند و بر او تحمیل می شوند و از اختیار بدور و اجباری و برده وارند و « انفعال » نامیده می شوند . دلیل این اعمال دانش و آگاهی جزیی و ناقص است . نوع دیگر اعمالی هستند که تنها ذات و طبیعت انسان علت آنها است و در آنها مستقل می باشد و « فعل » نامیده می شوند . دلیل این اعمال دانش و آگاهی کلی و کامل است و این تنها آزادی و اختیاری است که می توان برای انسان تعریف کرد و هرچه انسان در اعمالش کمتر تابع امور خارجی باشد ، آزادیش بیشتر است.
بنابراین عواطف انسان که منشأ اعمال او هستند ، دو نوعند : بعضی منفعلند و بعضی فعال .
عواطف منفعل با تصوراتی ناقص همراه هستند و فقط جزیی از وضع کلی را نشان می دهند و اعمالی که در این حالت برآیند ، پاسخی به جزیی از وضع کلی هستند ؛ یعنی از آگاهی جزیی و محدود برمی خیزند و موجب بندگی و بی اختیاری هستند و مایه اختلاف و دوری و دشمنی انسانها می شوند .
اما عواطف فعال وابسته به تصوراتی روشن هستند ؛ زیرا از عقل برمی خیزند . عقل و فکر تمام زوایای یک وضع را بررسی می کنند و موجب تصور کامل و مشاهده وضع کلی می شوند و اعمالی که در این حالت برآیند ، پاسخی به وضع کلی هستند ؛ یعنی از دانش و آگاهی کلی و کامل برمی خیزند و مایه آزادی هستند و موجب اتحاد و نزدیکی و دوستی انسانها می شوند .
« اگر خواهشها از تصورات ناقص برخیزد ، شهوات است ؛ و اگر از تصورات کامل تولید گردد ، فضایل است » .
نتیجه اینکه انسان تنها در اعمالی که از عقل و دانش برمی خیزند ، آزاد و مختار است و در جهت کمال می رود و دارای قدرت می شود و تنها لذات عقلی هستند که مایه سعادت جاودانیند و هرچه مانع عقل و دانش شود ، موجب بندگی است .
پس وسیله تشخیص خوب و بد و سود و زیان و سرچشمه آزادی و سعادت ، عقل و دانایی می باشد . به عبارت دیگر ، پایه فضیلت عقل و دانایی است . ( این همان نظر سقراط و افلاطون درباره اخلاق و فضیلت است )

چنین انسانی دارای شخصیتی قوی و مسلط بر شهوات است و آنچه را که بر خود نمی پسندد ، بر دیگران نیز روا نمی دارد و نسبت به همنوعان خود با بزرگواری و آزادگی رفتار می کند . او می داند که می توان کینه را با محبت از بین برد تا کینه را با کینه متقابل ؛ زیرا کینه با کینه متقابل شدیدتر می شود و همچنین کینه نشانه ضعف و متضمن رنج است و در نتیجه نشانه دوری از کمال است . او با سلاح محبت مبارزه می کند و در این راه با اطمینان و لذت به مبارزه می پردازد و آنها که مغلوب او می شوند ، با خوشی و لذت تسلیم می گردند .
« بر نفوس و عقول نمی توان با اسلحه حکومت کرد فقط می توان آنها را با علو همت و عظمت روح رام کرد » .
او می داند که اتحاد انسانها مایه قدرت است و وجود دیگران برای وجود خودش سودمند می باشد و سود او در سود دیگران است ؛ پس خوبی همنوعان را می خواهد . پس آن خودخواهی که در ابتدا بیان شد ، با غیرخواهی و نوعدوستی منافاتی ندارد .
بنابرآنچه گفته شد ، اسپینوزا در فلسفه اخلاق خود ، مبانی و روشها و فلسفه های مختلف اخلاقی و بظاهر مخالف را یکجا با هم جمع کرده و هماهنگ ساخته است .
با این حال این آزادی که تعریف شد ، نسبی است و به معنای آزادی از قانون علیت و یا خواهشها نیست ؛ بلکه به معنای آزادی از انفعالات است . پس جبر علی همچنان برقرار است . اما جبر علی نیز می تواند به اخلاق کمک کند و توجه به آن موجب آگاهی بیشتر برای انسان شود . « بی وقفه تلاش کرده ام که کسی را استهزا نکنم ، از چیزی شکوه نکنم ، انسانها را بخاطر اعمالشان تحقیر نکنم ، فقط بفهمم » .
همچنین با وجود جبر ، هرگونه تعلیم و تربیت و دستورهای اجتماعی همچنان برقرار است ؛ چون همین سلسله اوامر و نواهی هستند که بر روح افراد تأثیر گذاشته و علت و تعیین کننده رفتار و اعمال آنها در آینده هستند .

سیاست

اسپینوزا در نظراتی که در فلسفه سیاسی خود ابراز کرده است ، پیشرو است . در وضع طبیعی یک قرارداد اجتماعی و همگانی خیر و شر وجود ندارد و از میان انسانها که اسیر نفسانیاتند ، هرکس فقط سود خود را خواهان است و خیر و شر را بر طبق سود و هوس خود تعیین می کند . اما چون افراد به تنهایی قدرت دفاع از خویش و برآوردن ضروریات زندگی را ندارند و در مقابل قوای طبیعت عاجزند ، به تشکیلات اجتماعی می گرایند و راضی به همکاری با یکدیگر می شوند تا آنچه را که در حالت انفراد نمی توانند به دست بیاورند ، در زندگی اجتماعی جستجو کنند و این همکاری بتدریج سبب تقویت غرایز اجتماعی می شود . فقط در یک دولت و وضع اجتماعی است که برطبق قرارداد عمومی ، مفاهیم خیر و شر اجتماعی تعریف می گردند .
با این حال انسانها ذاتا اجتماعی نیستند ؛ بلکه باید برای آن آماده شوند .
همچنانکه در متافیزیک ، عقل قوانین چیزها را درک می کند و در اخلاق میان عواطف قوانین خاص آنها را برقرار می سازد ، در سیاست هم قانونی که طبق اصول و ضوابط عقل است ، نسبت و ارتباط افراد با یکدیگر را تعیین می کند . قدرت عمومی ، قدرت فرد را محدود می کند تا آنجا که قدرت خود را تنها تا جایی می تواند اعمال کند که با آزادی دیگران سازگار باشد و از اینجا حقوق فرد مطرح می شود .
اما حکومت و قوانین نباید مانع آزادی باشند ؛ بلکه اختیارات حکومت هم باید محدود باشد و باید برطبق قوانینی که عقل حکم می کند ، عمل کند .هدف نهایی حکومت نباید مطیع کردن و محدود کردن مردم از راه وحشت و ترس باشد ؛ بلکه هدف آن باید آزاد ساختن مردم از ترس باشد . نقش حکومت تضمین امنیت افراد و حمایت از حقوق طبیعی انسانها است .
هدف نهایی حکومت این نیست که انسان را از موجودی صاحب خرد و اندیشه به چارپایی بدون عقل تبدیل کند ؛ بلکه هدف آن باید حمایت از فرد باشد تا روح و جسم خود را در امنیت تمام بپرورند وعقل و فکر خود را آزادانه به کار بندند و نگذارد که قدرت مردم در راه دشمنی با یکدیگر مصرف شود و مورد ظلم قرار گیرند . پس هدف اصلی از حکومت ، آزادی است .
حکومت باید آزادی کامل اندیشه و عقیده را به رسمیت بشناسد . هرچه حکومت در منع آزادی گفتار بیشتر سعی کند ، لجاجت و پافشاری مردم در مقاومت بیشتر می گردد . این مقاومت از طرف مردم فرومایه نیست ؛ بلکه از طرف صاحبان شخصیت قوی و با فضیلت و آزاد است . « بطور کلی طبیعت مردم چنان است که اگر چیزی را حق دانستند ، ولی حکومت آن را مخالف قانون شمرد ، با بی صبری و سرسختی در برابر حکومت مقاومت می کنند . ... در چنین حالتی نقض قانون و بی احترامی به آن را زشت نمی شمرند ؛ بلکه جایز می دانند و آنچه از دستشان در مخالفت با حکومت برآید ، کوتاهی نمی کنند » .
تحت حکومت فردی و استبدادی ممکن است صلح و اتحاد بهتر برقرار شود ؛ اما « اگر بردگی و توحش و ستمکاری را بتوان صلح و اتحاد نامید ، چیزی بدتر از صلح و اتحاد نیست . ... پس آنچه در زیر حکومت فردی و استبدادی به دست می آید ، بندگی است نه صلح و امنیت » .
با این حال آزادی اندیشه و آزادی عمل به آن تفاوت دارند . افراد باید این آزادی را داشته باشند تا هرگونه می خواهند فکر کنند ، اما اعمالشان باید در چهارچوب قوانین حکومتی باشد .
حکومت باید بر اعمال نظارت کند ؛ اما اجازه ندارد که بر افکار و اندیشه ها مسلط شود . اما چون همه یکسان فکر نمی کنند ، رأی اکثریت قدرت قانونی پیدا می کند . وضع اکثریت عامه همیشه ناپایدار است و بر امواج احساسات قرار دارد نه عقل . اما دموکراسی با وجود معایبی که دارد ، معقولترین شکل حکومت است .
ولی دموکراسی باید تلاش کند که حکومت را به دست افراد صاحب مهارت و تربیت و شایستگی بسپارد .

سعادت

پس هدف انسان به دست آوردن شناخت و تصورات روشن و کامل درباره چیزها ، خواهشها و اشخاص است . اما شناخت کامل حقایق ، بدون شناخت و تصور خدا که کاملترین تصورات است به دست نمی آید . خدا وجودی است که هیچ ارتباطی با هیچ چیز دیگری ندارد ؛ چون خودش همه چیز است .
گفته شد که بالاترین علم برای انسان ، شهود عقلی است که بر امور بسیط و ثابت تعلق می گیرد و در آن معلوم بطور مستقیم و بدون نیاز به واسطه و دانستن امر دیگری که نیازمند و در ارتباط با آن باشد ،کشف می شود . پس شناخت خدا به شهود حاصل می شود . اما رسیدن به این قدرت شناخت ، بسته به تفکر استدلالی و فعالیت عقلی دارد و هرچه به این امر بیشتر بپردازد ، عقل ورزیده تر و قدرت شهود بیشتر می شود . در این حالت به هرچه بنگرد ، آن را در سیر و چشم انداز ابدیش درک می کند . خودش و همه چیز را در خدا می بیند و خدا را در همه چیز می بیند . چون این حقیقت ابدی و نامحدود را مستقیما کشف کرد ، نسبت به غیر آن و امور جزیی حالت بی نیازی به او دست می دهد و تنها متوجه به امر واحد و ابدی است که همان « عشق عقلانی به خدا » است .
این عشق از نوع عواطف انفعالی نیست ؛ چون ناشی از علم کامل و متوجه علت اصلی و حقیقی همه امور است .
شناخت خدا و عشق به او مایه آزادی و سعادت و مقدمه فضایل است و تنها عاملی است که انسانها را به یکدیگر می پیوندد .
بقای روح به این علت است که روح حقیقت انسان است و حقایق موجودات همه در علم خدا هستند و علم خدا ابدی است ؛ پس ارواح هم در علم خدا ابدی هستند . به عبارت دیگر ، همه ارواح اجزاء خدا هستند و خدا ابدی است ؛ پس ارواح هم ابدی هستند .
با نابودی جسم ، قسمتی از روح انسان باقی و جاودان می ماند . این قسمت ابدی ، همان قسمتی است که چیزها را از چشم انداز ابدیت درک می کند و هرچه کوشش برای این گونه درک چیزها بیشتر باشد ،قدرت عقل افزایش یافته و جنبه باقی روح بیشتر می شود . در نتیجه بیشتر در ذات خدا شریک می شود .
از این رو عشق عقلانی به خدا مایه زندگی ابدی و پانهادن به قلمروی شادمانی است . هدف نهایی انسان خردمند و بالاترین سعادت او ، دیدن جهان به آن گونه است که خدا آن را « از چشم انداز ابدیت » می بیند .


منبع / نويسنده : وب سایت فیلسوفر - کیاوش ماسالی

برگرفته از سایت نیازمندی های کرج

شگفتیهای فناوری و کشف عجایب دنیای حیوانات در سال 2007

سال 2007 با دستاوردهای عجیب و نادری در دنیای حیوانات همراه بود. دستیابی بشر به دانش تولید قورباغه های شفاف تا کشف این حقیقت که فیلها از صدای زنبور می ترسند ، گوشه ای از این دستاوردها است.


دانشمندان انگلیسی در سال 2007 شاهد به دنیا آمدن حیرت آور 5 بچه اژده های کومودور از مادر خود به شکل بکرزایی بودند. آنها درحالی به دنیا آمدند که جنس نر هیچ دخالتی در شکل گیری نطفه آنها نداشت.

کومودور

همچنین در این سال دانشمندان چینی در اقدامی تاریخی موفق به کاشت الکترودهایی در مغز یک کبوتر شدند تا با استفاده از آن مسیر پروازی آن را با کنترل از راه دور تعیین کنند. دانشمندان چینی از این میکرو الکترودها برای فرمان دادن به پرنده برای پرواز به چپ، راست ، بالا و پایین استفاده کردند.

قورباغه شفاف

در سال 2007 دانشمندان دانشگاه هیروشیمای ژاپن از تولید قورباغه های شفافی خبر دادند که می تواند به ایجاد تحولی شگرف در دنیای کالبد شکافی منجر شود.

فیل

دانشمندان در این سال کشف کردند فیلها که گفته می شود غول پیکرترین حیوانات زنده روی زمین هستند با شنیدن صدای زنبورها وحشت کرده و پا به فرار می گذارند.

همچنین در این سال دانشمندان کره ای از خلق سه گربه اصلاح شده ژنتیکی خبر دادند که درصورت قرار گرفتن در معرض نور ماوراء بنفش در تاریک می درخشند.


در سال 2007 گروهی از دانشمندان ژاپنی با کشف این مسئله که نورونهای بویایی با دقت بررسی موقعیتهای خطر مرتبط هستند، موش اصلاح ژنتیکی شده ای را ایجاد کردند که از گربه نمی ترسد.

منبع : جام جم آنلاین

۱۰/۱۲/۱۳۸۶

رگبار شهابي "كوادرانت" از فردا شب در آسمان تهران رويت مي‌شود

مدير مركز علوم و ستاره‌شناسي تهران گفت: رگبار شهابي "كوادرانت" از فردا به مدت دو شب در آسمان تهران رويت مي‌شود.

نيلوفر قاسمي وش روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود:
رگبار شهابي "كوادرانت" (نطاق) يكي از پرشهاب‌ترين رگبارهاي شهابي سال است.

وي خاطرنشان كرد: در بهترين حالت مي‌توان يكصد شهاب در ساعت را در اين بارش شهابي مشاهده كرد.

قاسمي‌وش افزود: شهاب‌هاي اين بارش درحد شهاب‌هاي بزرگي همچون "برساووشي" و "جوزايي" نوراني نيست.

مدير مركز علوم و ستاره‌شناسي تهران گفت: كانون بارش اين رگبار شهابي در قسمت شمالي صورت فلكي "عوا" در نزديكي دسته آبگردان صورت فلكي دب اكبر است.

قاسمي‌وش ادامه داد: موقعيت اين قسمت از آسمان براي هر ناظري چندان آسان نبوده، بلكه علاقه‌مندان بايد براي مشاهده آن خود را از نيمه شب به بعد آماده كنند تا بهترين حالت رگبار شهابي "كوادرانت" را ببينند.

وي يادآور شد: منشا اين بارش دنباله‌دار "ماخهولتس" است كه هر پنج سال و اندي يكبار خورشيد را دور مي‌زند.

نخستين نمايشگاه فضانوردي در تهران ‪ ۱۵‬دي ماه جاري گشايش مي‌ياب

كارشناس علمي مركز علوم و ستاره شناسي تهران گفت: نخستين نمايشگاه فضا نوردي در تهران ‪ ۱۵‬دي ماه سالجاري در محل مركز علوم و ستاره شناسي گشايش و به مدت پنج روز برپا خواهد بود.

"زهرا مبيني" روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با اشاره به بخش‌هاي مختلف اين نمايشگاه،افزود:اسلايد و فيلم‌هاي مربوط به نجوم و فضا نوردي، قرآني كه به فضا برده شد،عكس‌هاي امضا شده توسط فضا نوردان از جمله بخش‌هاي مختلف اين نمايشگاه است.

وي اظهار داشت: پاكت‌هاي پستي كه مناسبت پرتاب‌هاي فضايي منتشر و تمبر آنها در روز پرتاب باطل شده و توسط فضا نوردان امضا شده است، نشان پرواز و پرچم ايران و پوسترهاي فضايي امضا شده توسط فضا نوردان مختلف از ديگر بخش‌هاي اين نمايشگاه است.

وي، يادبودهاي فضايي مانند مدال‌هاي ضرب شده به مناسبت‌هاي مختلف تمبرهاي منتشر شده به صورت بلوك كامل و يادمان‌هاي تهيه شده به مناسبت پرتاب‌هاي فضايي مختلف و متعدد،ماكت‌هاي موشك و ناوهاي كيهاني و كتاب‌هاي نوشته شده توسط فضا نوردان و دانشمندان فضايي كه امضا و اهدا شده اند از ديگر بخش‌هاي اين نمايشگاه عنوان كرد.

مبيني گفت: دراين نمايشگاه مجسمه‌هاي فلزي روميزي فضا نوردان مختلف، نشريات روزنامه و مجلاتي كه خبر اصلي و تيتر آنها به وقايع مهم فضايي اختصاص دارد مربوط به دهه ‪ ۱۹۶۰‬و ‪ ۱۹۷۰‬ميلادي در معرض ديد علاقه مندان قرار مي‌گيرد.

وي افزود: كتاب‌هاي نخستين‌هاي فضا نوردي تاليف "سيروس برزو" و نخستين كتاب فارسي كه به فضا برده شده و سپس به زمين بازگردانده شده و نيز مجموعه كارت پستال‌هايي كه به فضا برده شده نيز در اين نمايشگاه در معرض ديد علاقه مندان قرار خواهد گرفت.

وي يادآور شد:اين نمايشگاه به مناسبت ورود فضانورد معروف بين‌المللي روسي به نام "گئورگي ميخائيلويچ گرچكو"كه براي نخستين بار فردا(پنجشنبه) به تهران مي‌آيد،توسط مركز علوم و ستاره شناسي تهران و فرهنگسراي ملل برگزار مي‌شود

۱۰/۱۱/۱۳۸۶

شفق قطبی

باد خورشیدی


دمای ذرات باد خورشیدی در نزدیکی‌های زمین چیزی حدود 100000 کلوین است. به این ترتیب ظاهراً زمین در لفافی از ذرات بسیار گداخته، و بسیار رقیق پوشیده شده است.


ویژگی‌های باد خورشیدی


باد خورشیدی به طور پیوسته و با سرعت بین 200 تا 900 کیلومتر در ثانیه در فضای میان سیارات می‌وزد (رقم بین 400 تا 500 کیلومتر در ثانیه را می‌توان سرعت متوسط بادهای خورشیدی محسوب داشت) و ذراتی که به وسیله باد خورشیدی حمل می‌شوند حدود 4 تا 5 روز وقت لازم دارند تا به زمین برسند. باد خورشیدی شامل تعدادی الکترون و پروتون همراه با مقدار کمی یون‌های سنگین می‌باشند. مهم‌ترین ذرات باد خورشیدی در فاصله خورشید تا زمین را ذرات آلفا (هسته هلیوم) تشکیل می‌دهند که حدود 4 تا 5 درصد مجموع ذرات را به خود اختصاص داده‌اند. تراکم متوسط این ذرات چیزی حدود در متر مکعب است که این رقم با فاکتوری معادل بیش از صد در تغییر است. (به طور مثال تراکم ذرات مزبور در سطح دریای زمین برابردر مترکعب می‌باشد.)
مای ذرات باد خورشیدی در نزدیکی‌های زمین چیزی حدود 100000 کلوین است. با این ترتیب ظاهراً زمین در لفافی از ذرات بسیار گداخته، و بسیار رقیق پوشیده شدهاست. این وضعیت نشان می‌دهد که خورشید از جرم خود حدود 1000 میلیون کیلوگرم در ثانیه می‌کاهد و آن را به پدیده‌ای به نام باد خورشیدی مبدل می‌سازد. با این روند مدتی معادلسال وقت لازم است تا تمام جرم خورشید بر باد رود! جالب این جاست که این مدت تقریباً 10000 بار طولانی‌تر از مدت زمان آغاز پیدایش و فعالیت خورشید تا زمان حاضر است.
ذراتی از تاج خورشیدی جدا گردیده و از هر سو در فضای بین سیارات به حرکت در می‌آیند و پدیده‌ای را به نام «باد خورشیدی» به وجود می‌آورند.

شفق‌های قطبی

شفق قطبی


شفق‌های قطبی یکی از طبیعی‌ترین و زیباترین پدیده‌های جو زمین است. پدیده مزبور عبارت از ذرات بارداری هستند که از خورشید به سوی لایه‌های زیرین جو زمین سرازیر می‌شوند و روشنی‌هایی را که کلاً شفق‌های قطبی نام دارند پدید می‌آورند.

شفق قطبی یا نورهای قطبی، به بهترین صورت از حدود عرض جغرافیایی دایره‌ی اقیانوس منجمد شمالی (یا منجمد جنوبی) دیده می‌شود. نورهای قطبی درست همانند تابش‌های رنگی در آسمان هستند. نورهای قطبی در اثر الکترون‌هایی که در طول خطوط نیروی میدان مغناطیسی زمین حلقه می‌زنند، به وجود می‌آیند. این حلقه‌های الکترونی وارد جو زمین می‌شوند و باعث می‌گردند که گازهای رقیقی که در ارتفاعات بالای جو قرار دارند، همانند نور لامپ فلورسنت بدرخشند.

این الکترو‌ن‌ها عمدتاً از خورشید می‌رسند و تعداد آنها بستگی به فعالیت خود خورشید دارد. وقتی که سطح خورشید خیلی فعال باشد، ما نورهای قطبی بیشتری را مشاهده می‌کنیم تا زمانی که خورشید آرام‌تر است.
نور قطبی می‌تواند شکل‌های مختلفی داشته باشد. بعضی وقت‌ها شبیه به پرده‌ی آویزان، یا نورهای متحرک و یا پرتوهای نور است. رنگ آن نیز تغییر می‌کند ولی بیشتر مواقع دارای سایه‌ی سبز یا صورتی است.

شفق‌ها مانند پرده‌هایی عظیم به طول صدها کیلومتر از نورهای رنگی هستند
در موارد نادر شفق قطبی ممکن است سراسر آسمان مرئی، از افق تا سمت الراس را بپوشاند.

شکل شفق قطبی سخت متاثر از میدان مغناطیسی زمین است، امتداد حرکت ذرات خورشیدی را، در چندین هراز کیلومتر آخر، میدان مغناطیسی زمین هدایت می‌کند.


دوره تناوب ظهور شفق‌های قطبی
مشاهدات چندین ساله آشکار ساخته‌اند که دوره‌های مشاهده شفق‌های قطبی به طور مرتب در 5/11 سال تکرار می‌شوند. در طول این مدت، شماره شفق‌های قطبی نخست ، سال به سال کاهش می‌یابد و سپس شروع می‌کند به زیاد شدن تا مقدار آن در 5/11 سال از نو به ماکزیمم می‌رسد.

یک پرسش و یک پاسخ


چرا شفق‌های قطبی در عرض‌های بالا، یعنی در نواحی نزدیک به قطب‌ها مشاهده می‌شوند؟ در صورتی که می‌دانیم پرتوهای خورشید تمام سطح زمین را روشن می‌کنند. پاسخ این پرسش را استرمر (Stermer) ، دانشمند نروژی پیدا کرد. ذرات باردار گسیل شده از خورشید به جو زمین می‌رسند و به درون میدان مغناطیسی آن نفوذ می‌کنند. در آنجا نیروی میدان مغناطیسی زمین بر آنها اثر می‌کند و آنها را از مسیر اولیه خود منحرف می‌سازد.
استرمر محاسبات ریاضی پیچیده‌ای انجام داد و مسیر این الکترون‌ها را در میدان مغناطیسی زمین حساب کرد. او نشان داد که ذرات باردار منحرف شده توسط میدان مغناطیسی زمین، به یقین فقط به نواحی قطبی کره زمین وارد می‌شوند.

شفق‌های قطبی تصاویر آیینه‌ای نیستند


در کتاب‌های عمومی نجومی چنین آمده است که شفق‌های قطبی در اطراف هر دو قطب مغناطیسی زمین، تصاویر قرینه آیینه‌ای ایجاد می‌کننند. اما به نظر می‌رسد که چنین نیست. گروهی ، با استفاده از فضاپیمای Polar and Image متعلق به ناسا برای نخستین بار، بیضی‌های شفق قطبی را در آسمان نیمکره شمالی و جنوبی همزمان تحت نظر گرفتند. این دو حلقه نور، بسیار مشابه بودند اما دوام یکسانی نداشتند. این گروه، این تفاوت را از یک طرف ناشی از انحراف محور مغناطیسی زمین نسبت به جهت باد خورشیدی و از طرف دیگر ناشی از برآمدگی‌ها و فرورفتگی‌های میدان مغناطیسی زمین دانسته‌‌اند.

شفق‌های قطبی در دیگر سیارات


فضاپیماهای ویجر وجود شفق‌های مشابهی را در عرض‌های 78 تا 80 درجه‌ی شمالی و جنوبی جو مشتری و کیوان نشان می‌دهند.


اندازه تابناکی شفق‌های قطبی را بر حسب واحدی به نام ری لی (Rayleigh) اندازه می‌گیرند. هر «ری لی» برابر است با صد هزار فوتون بر سانتی‌متر مربع در ثانیه. معمولاً شفق‌هایی با تابناکی هزار «ری لی» مرئی بوده و پدیده‌ای همیشگی در شب‌های آسمان نواحی قطبی به شمار می‌آید.

بررسی‌ها نشان داده که شفق‌های جو مشتری نیرومندتر از شفق‌های زمینی هستند و درخشش آنها به 60 هزار ری لی می‌رسد. و هم چنین درخشندگی شفق‌های کیوان به 2000 تا 5000 بالغ می‌گردد.



طیف رنگ‌های موجود در شفق‌های قطبی


نیتروژن حجم عمده‌ای از گازهای موجود در جو زمین می‌باشد. اکسیژن، هیدروژن و هلیوم نیز با درصدهای متفاوتی در جو زمین وجود دارند. علت تغییر رنگ «شفق‌های قطبی» بستگی به گازی دارد که ذرات باردار «باد خورشیدی» به آنها برخورد می‌کنند و آن‌ها را وادار به تابش فوتون می‌کنند. طبق قوانین فیزیکی برای بر انگیخته شدن یک الکترون در هسته اتم، نیاز به صرف انرژی می‌باشد. الکترون با گرفتن انرژی برانگیخته می‌شود و از مداری به مدار بالاتر می‌رود. در بازگشت از مدار بالاتر به مدار اولیه الکترون انرژی‌ای را که گرفته بود به صورت انرژی تابش بر می‌گرداند. که طول موج این نور برای هر اتم مقداری منحصر به فرد است، و یکی از راه‌های تشخیص اتم‌ها به دست آوردن طول موج‌های الکترون‌های آنها ست وقتی که برانگیخته می‌شوند. در «شفق‌های قطبی» نیز قضیه به همین شکل می‌باشد. ذرات باردار «باد خورشیدی»، عناصر موجود در جو زمین را برانگیخته می‌کنند و هر کدام از عناصر بنا به ماهیت خود طول موجی از خود تابش می‌کنند، که دارای رنگ‌های مختلفی است.

منبع : یادداشت های یک منجم

رييس سازمان‌فضايي‌ايران خواستار استفاده از فناوري فضايي براي مسايل زيست محيطي شد

"احمد طالب‌زاده" رييس سازمان فضايي ايران براي شناسايي عوامل موثر در شكل‌گيري مخاطرات زيست محيطي خواستار استفاده از فناوري‌هاي نوين همچون فناوري‌هاي فضايي شد.


به‌گزارش خبرنگارايرنا، وي درآيين گشايش نخستين همايش‌مهندسي برنامه‌ريزي و مديريت سيستم‌هاي محيط زيست ، گفت: شناسايي و پايش درياچه‌ها و تغييرات آن‌ها در دوره‌هاي زماني، پايش ونظارت بر تغييرات اقليمي‌وخط ساحلي درياها، شناسايي آب‌بندها و تالاب‌ها از جمله كاربردهاي فناوري سنجش از راه دور در سيستم‌هاي محيط زيست است.

وي گفت: هم اكنون در زمينه تكنيك‌هاي جديد فضايي از نظر سخت افزاري و نرم افزاي مشكلي نداريم، ولي در زمينه استفاده نيروي انساني از تكنيك‌هاي جديد با مشكل مواجه هستيم و نيروي انساني آشنايي زيادي از اين تكنيك‌ها ندارد.

رييس سازمان فضايي‌ايران بر آشنايي هر چه بيشتر نيروي انساني از فناوري و روش‌هاي نوين فضايي به ويژه در مباحث زيست محيطي تاكيدكرد.

نخستين همايش دو روزه مهندسي برنامه‌ريزي و مديريت سيستم‌هاي محيط زيست در دانشكده محيط زيست دانشگاه تهران برگزار مي‌شود.