۱/۰۶/۱۳۸۶

در اتوبوس کدام صندلی بهتر است ؟

فیزیک جلوه ی پدیده های روزانه است . ممکن است ساده ترین موضوعات برای شما که اهمیتی ندارند از نظر فیزیک اهمیت داشته باشند . مسلما" تا کنون سوار اتوبوس های شرکت واحد شده اید . اگر شما وارد یک اتوبوس شوید مسلما" نزدیکترین جای خالی را اختیار می کنید . اما اگر کمی در نسبیت عمیق شوید خواهید دید که در یک اتوبوس موقعیت صندلی مهم است .

با این اوصاف کدام صندلی از همه بهتر است ؟

خوب باید جواب این سؤال را از دو جهت بررسی کرد ؟ اگر اتوبوس شتاب کاهنده داشته باشد یا اینکه افزایش یابنده باشد . پس سؤال ما دارای دو جواب خواهد داشت . اگر یک اتوبوس را در نظر بگیریم که تنها دو صندلی خالی داشته باشد که یکی در جلو دیگری باشد و در این شرایط یک دو قلو سوار روی آنها بنشینند به نظر شما موقعیت کدام یک مناسب تر است ؟ البته ما شرایطی را در نظر می گیریم که شتاب کاهنده داشته باشند

ما از طریق دگرگونی های لورنتز می توانیم به سادگی یک پاسخ جالب ولی قانع کننده به این سؤال دهیم . می دانیم که زمان از دید یک ناظر خارج از چارچوب یکسان است . پس در این شرایط مسلما" صندلی جلویی مناسب تر است ؟ اما ممکن بپرسید چرا صندلی جلویی ؟

جواب بسیار ساده است زیرا معادله به ما می گوید شخص جلویی سن کمتری در این شرایط دارد . اما اگر شتاب افزاینده باشد شرایط تغییر می کند و صندلی عقبی مناسب تر می شود چوب معادله جواب را معکوس می کند .

این یکی از سؤال های جالبی بود که با نسبیت خاص به راحتی پاسخ داده می شود .