۱/۰۶/۱۳۸۶

‌ ثايت کيهان شناساسی نظرات دی سي

اینشتین در نسبیت عام این ثابت را ارائه می کرد زیرا تصور می کرد که جهان ما پایا و ایستا است .

اما با مشاهداتی که انجام شد مشخص شد که جهان پایا نیست بلکه در حال انبساط است . انبساطی که شتابدار نیز هست . بنابراین اینشتیت تصمیم گرفت تا این قسمت را از نظریه ی خود حذف کند ، به طور که بعدها آن را بزرگترین اشتباه خود خواند . این استثنا کوچک است اما مقدار آن غیر صفر است . زمانی که چنین حالتی است باید مقدار آن تعیین شود .

بدون این ثابت تقارن معادلات ایشتین در خلاء مسطح است . درست مثل فضا – زمان چهار بعدی مینکوفسکی در نسبیت خاص . در سال 1917 ولم دی سیتر راه حلی مشابه را به دست آورد که می گفت مقدار ثابت کیهانی غیر صفر است .

اگر ثابت کیهانی مثبت در نظر گرفته شود راه حل ما فضای دی سیتر خوانده می شود . و ثابت کیهانی انرژی خلاء را نشان خواهد داد که فضا – زمان را خمیده می کند . اینشتین بلافاصله این راه حل ها را رد کرد زیرا بر طبق این معادلات فضا – زمان می توانست بدون ماده خمیده شود . در مدل دی سیتر جهان ما به طور تصاعدی انبساط می یابد که این اساس و پایه ی نظریه جهان تورمی است . این تئوری مدت زمانی بسیار کوتاه را برای ما شرح می دهد که در طی آن انبساط سریع بعد از بیگ بنگ بوده است . این حالت ناپیدار بوده است و فیزیکدانان به آن خلاء کاذب می گویند . این مرحله ی گذرا و آنی مقدمات تغییر عالم را فراهم آورده است . این مرحله فاز گذرا نامیده می شود . این مرحله می بایست در کسری معادل 35- ^ 10 ثانیه بعد از بیگ بنگ آغاز شده باشد و طبق معادلات میدانی اینشتین در طول باید آن را خرد کرده باشد و حالتی دیگر به آن داده باشد . در این کسر از بیگ بنگ حجم جهان 50 ^ 10 برابر شده است . این تئوری بیشتر مشکلاتی که بیگ بنگ با آن مواجه بود را حل کرد . این تئوری بعدها توسط اندازه گیری های اشعه میکروموج زمینه ی کیهان پشتیبانی شد . در واقع مقدار بسیار کوچک ثابت کیهانی ما را به سوی ماده ی تاریک هدایت می کند که موجب انبساط جهان می شود . راه حل های جدید حد اقل انرژی را برای فضای دی سیتر در نظر می گیرند و در این حالت این حد اقل باید ناپایدار باشند . البته این کار ساده است که ما مقادیری دیگر نیز برای این راه حل ها پیدا کنیم . در هر حال ما تا کنون قادر نبوده ایم تا وجود راه حل هایی دیگر را با مقدارهای متفاوت تکذیب کنیم . بهترین راه این ات که ما راه حل های دی سیتر را بیاموزیم که در واقع خود حالتی از نسبیت عام هستند و در رابطه با آنها به بحث و کاوش بپردازیم البته باید توجه داشت که ما نباید هیچ گونه پیش داوری و تبعیضی قائل شویم .