۶/۱۶/۱۳۸۶

ساخت لباس‌هاي جديد فضايي با الگو گرفتن از پوشش مرد عنكبوتي

دکتر داوا نيومن، استاد سيستم‌هاي مهندسي فضايي و فضانوردي در اين موسسه مشغول طراحي يك لباس فضايي زيبا و پيشرفته موسوم به ?بيوسوئيت? است كه از تركيب نايلون و اسپاندكس ساخته مي‌شود.

به عقيده وي، در طول 40 سال سفر انسان به فضا، لباس‌هاي فضايي تغييرات اندكي داشته و همواره شامل انبوهي از سامانه‌ها و تجهيزات بوده تا فضانوردان را در برابر خطرات احتمالي حفاظت كند اما در عين حال توانايي فضانوردان در ميان اين تجهيزت براي حركت كردن و جابه جايي بسيار محدود مي‌شود.

وي در طراحي اين لباس به مرد عنكبوتي مي‌انديشد. اين استاد به همراه چندين دستيار خود مدت هفت سال است كه بر روي اين پروژه مشغول به فعاليت هستند. نمونه‌هاي اوليه از لباس‌هاي فضايي كه اين گروه توليد كرده‌اند هنوز آماده پرواز نيست اما نشان مي‌دهند كه اين گروه در دستيابي به اهدافشان نزديكتر مي‌شوند.

پيش بيني مي‌شود كه ?بيوسوئيت? تا زمان آغاز ماموريت آژانس فضانوردي آمريكا (ناسا) براي اكتشافات مريخي در حدود 10 سال آينده آماده شود.

دكتر داوا نيومن، استاد هوانوردي و فضانوردي و مهندسي سيستم‌ها در دانشگاه MIT و طراح لباس فضايي ?بيوسوئيت? در گفت‌و‌گو با خبرنگار فن‌آوري خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) در تشريح ويژگي‌هاي خاص و مزيت‌هاي بيوسوئيت نسبت به لباس‌هاي فضايي عادي كه امروزه در ماموريت‌هاي فضايي استفاده مي‌شوند خاطر نشان كرد كه از جمله اين ويژگي‌ها، انعطاف پذيري فشار مخالف مكانيكي در مقايسه با لباس‌هاي فضايي پرشده از گاز ساخت EMU و لباس روسي ?اورلان?، دستيابي به يك توليد فشار مخالف مكانيكي دائمي با گوناگوني و تفاوت اندك، دستيابي به Kpa 30 فشار مخالف مكانيكي و تهيه مدل و نقشه‌اي مفصل از پوست انسان (فضانورد) است كه لباس ابداعي را به پوست دوم فضانورد تبديل كرده و مزيت عظيمي در حركت، انعطاف پذيري و جابه جايي در مقايسه با لباس‌هاي فضايي امروزي دارد.

وي تحليل و انتخاب مواد پيشرفته در ساخت اين لباس را از ديگر مزاياي بارز ?بيوسوئيت? عنوان كرد.

نيومن در پاسخ به اين سوال كه چه نوع مواد ويژه‌اي در توليد بيوسوئيت به كار مي‌رود تشريح كرد: به طور خلاصه مواد پيشرفته‌اي كه ما در توليد اين لباس فضايي به كار گرفته‌ايم شامل مواد الكترواكتيو، پليمرهايي با قابليت نگه داشتن اشكال در حافظه و مواد الكتريكي بندي تنيدني مانند تار عنكبوت هستند.

نيومن در توضيح اين مطلب كه چرا نام BioSuit (لباس زيستي) را براي اختراع خود برگزيده اظهار داشت: ما در واقع يك علامت تجاري انتخاب كرده ايم. BioSuit به معني پوست دومي براي انسان يا طراحي لباسي با انگيزه بيولوژيكي است.

يكي از دانشجويان دكتر نيومن در حال ساخت لباس ?بيوسوئيت?


وي در پاسخ به اين سوال كه ساخت بيوسوئيت هم اكنون در چه مرحله‌اي است و چه موقع براي استفاده در ماموريت‌هاي فضايي در آينده كاملا آماده خواهد بود به ايسنا گفت: ما سه مرحله از تحقيق و توسعه را كامل كرده‌ايم و در حال حاضر مشغول توليد آرايش سوم ?بيوسوئيت? در پاييز امسال هستيم و هم اكنون مرحله طراحي نمونه‌هاي پنجم و ششم از قسمت شلواري بيوسوئيت را مي‌گذرانيم.

وي ادامه داد: اگر بودجه كافي در اختيار مي‌داشتيم كه البته ديگر بودجه‌اي نداريم، مي‌توانستيم اين لباس پرواز را طي سه تا پنج سال آينده آماده كنيم.

استاد دانشگاه MIT در پايان خاطر نشان كرد كه علاوه بر اين لباس فضايي منحصر به فرد هم چنين در حال حاضر مشغول كار بر روي ابزار پزشكي و فن‌آوري‌هايي براي افزايش حركت و بازده و كارآيي ورزشكاران است.

منبع : ایسنا

برگرفته از سایت هوپا