۶/۰۵/۱۳۸۶

اخترشناسان از احتمال وجود حيات در خاك مريخ خبر دادن

تفسيري جديد از اطلاعاتي كه نخستين بار بيش از ‪ ۳۰‬سال پيش از مريخ جمع‌آوري شده است، بيانگر وجود حيات ميكربي در خاك اين سياره است.

به گزارش رويترز، ظاهرا جستجو براي حيات بر روي مريخ در سال ‪ ۱۹۷۶‬به بن بست رسيد. در آن سال كاوشگر وايكينگ بر روي سياره سرخ فرود آمد ، اما نتوانست فعاليت زيستي را بر روي مريخ شناسايي كند.

"يوپ هوت كوپر" از دانشگاه گيسن آلمان گفت در حقيقت اين كاوشگر نشانه‌هايي از شكل مرموزي از حيات بر پايه آب اكسيژنه بر روي سطح مريخ يافته است.

بررسي يكي از آزمايشهاي فضاپيماي وايكينگ حاكي از آن است كه ‪۰/۱‬ درصد خاك مريخ مي‌تواند منشا زيست شناختي داشته باشد.

اين پديده با ميزان زيست توده يافت شده در برخي مناطق قطب جنوب زمين كه منشا گروهي از باكتري‌ها و گلسنگ‌هاي مقاوم است، قابل مقايسه است.

محققان به دنبال شواهد تاييدكننده اي براي شناخت نوع ميكربها و ارتباط آنها با ميكروبهاي زميني هستند. احتمال دارد در زمانهاي خيلي دور حيات از زمين به مريخ و يا برعكس، انتقال يافته باشد.

گمانه‌زني‌ها درباره انتقال حيات بين سيارات يك دهه پيش قوت گرفت. در آن زمان محققان اعلام كردند يك سنگ آسماني قديمي در قطب جنوب يافته‌اند كه حاوي شواهدي از زندگي فسيلي برروي مريخ است.

هوت‌كوپر نتايج تحقيقات خود را در كنگره علوم سياره‌اي اروپا در پوتسدام آلمان ارائه كرد.

در حالي كه اغلب دانشمندان فكر مي‌كنند همسايه زمين در منظومه شمسي عاري از حيات است، كشف ميكروبها در شرايطي كه پيشتر ناممكن تصور مي‌شد، بحث بر سر وجود حيات وراي زميني را قوت بخشيده است.

هوت‌كوپر معتقد است مريخ مي‌تواند تنها منشا اكستريموفيل باشد كه در اين مورد ميكروب‌هايي هستند كه سلولهاي آنها از مخلوطي از آب اكسيژنه و آب پر شده است و خاصيت ضديخ طبيعي را براي آنها فراهم كرده است.

اين ميكروبها مي‌توانند شرايط نامطلوب جوي مريخ را كه دماي هوا به ندرت از حد انجماد بالاتر مي‌رود و مي‌تواند تا ‪ ۱۵۰‬درجه سانتي گراد زير صفر كاهش يابد تحمل كنند.

هوت كوپر معتقد است وجود اين ميكروبها مي‌تواند علت افزايش اكسيژن و دي اكسيدكربن را هنگام فرود كاوشگر وايكينگ ناسا بر خاك مريخ توضيح دهد. وي محاسبات خود در مورد زيست توده خاك مريخ را براساس اين فرض انجام داده است كه اين گازها هنگام تجزيه مواد آلي توليد مي‌شوند.

دانشمندان اميدوارند با استفاده از كاوشگر روباتيك نسل جديد ناسا موسوم به فونيكس كه در سال ‪ ۲۰۰۸‬به اين سياره مي‌رسد و خاك نزديك قطب شمال اين سياره سرخ را بررسي مي‌كند، شواهد بيشتري در مورد وجود حيات در اين سياره بدست آورند.