۵/۲۴/۱۳۸۶

مکان رصدخانه ملی تعیین شد

مهر: رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادین گفت : کلنگ احداث رصدخانه ملی در هفته دولت زده خواهد شد و با تلاش محققان طی دو سال به بهره برداری خواهد رسید.
دکتر جواد لاریجانی با بیان این خبر افزود : احداث رصدخانه یکی از پروژه های ملی جمهوری اسلامی ایران است که ایران را پس از هزار سال ایران صاحب رصدخانه حرفه ای می کند.
وی اضافه کرد : این رصد خانه با رصدخانه های آماتوری متفاوت است و برای تحقیقات نجوم رصدی، کیهان شناسی و اختر شناسی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
رئیس پژوهشگاه دانشهای بنیادین با بیان اینکه احداث رصدخانه در سه فاز صورت می گیرد به خبرنگار مهر گفت : فار اول آن شامل یک دستگاه رصدی در خانواده 3 متر است که با امکانات بسیار مدرن راه اندازی می شود.
لاریجانی به جایابی مکان احداث رصد خانه ملی اشاره کرد و گفت : جایابی این رصدخانه پروژه بسیار عظیمی بود که یکسال و نیم به طول انجامید و در نهایت مکانی در منتهی الیه مرز استان اصفهان و قم به عنوان مکان رصدخانه ملی درنظر گرفته شد.
وی اضافه کرد : مکان مورد نظر، بهترین مکان برای محاسبات بر اساس قابلیت رویت در منطقه است.
رئیس پژوهشگاه دانش های بنیادین در ادامه گفتگو با مهر به ساخت تلسکوپ این رصدخانه اشاره کرد و گفت : بخش عمده ای از عملیات دیتای رصد تلسکوپ مورد نظر در داخل کشور و توسط محققان ایرانی صورت می گیرد اما خود تلسکوپ با عقد قراداد با شرکتی خارجی تهیه خواهد شد.