۱/۲۸/۱۳۸۷

ایران اولین سازنده شتابگر در منطقه

کشورهاي پيشرفته همچون انگليس، فرانسه و ... به تکنولوژي ساخت شتابگر دست يافته‌اند ولي در منطقه تاکنون کشوري نتوانسته است به اين فناوري دست يابد.

رئيس آزمايشگاه فيزيک نوترون پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌اي از بهره برداري اولين شتابگرکم انرژي ايران تا اواخر بهار يا اواسط تابستان خبر داد و گفت: اين شتابگر 200 کيلوالکترون ولتي اولين نوع شتابگر است که در ايران ساخته مي شود و تاکنون80درصد آن تکميل شده است.

دکتر جواد رحيقي در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: ساخت اين شتابگر عليرغم کم بودن انرژي ذره خروجي، قدم موثري را در زمينه توسعه صنعت ساخت شتابگر در کشور بر مي دارد و موفقيت قابل توجهي براي آزمايشگاه فيزيک نوترون پژوهشگاه علوم و فنون هسته اي ايران به شمار مي آيد.

به گزارش مهر، رئيس آزمايشگاه فيزيک نوترون پژوهشگاه علوم و فنون هسته اي در خصوص کاربرد شتابگر به مهر گفت: شتابگر در زمينه آناليز مواد کاربرديهاي زيادي دارد و در آموزش علومي همچون فيزيک هسته اي، پزشکي، متالورژي، آموزش فيزيک هسته‌اي به دانشجويان مي تواند مفيد باشد.

وي با اشاره به ساخت شتابگر ملي در کشور افزود: مدتها است که ساخت اين شتابگر بزرگ مطرح شده است اما سياست واضح و مشخصي در زمينه توسعه و ساخت شتابگر در وزارت علوم وجود ندارد.

رحيقي شتابگر ملي را همانند شتابگر سينکروترون که در سزامي موجود است توصيف کرد و گفت: نيروي انساني متخصص لازم براي ساخت اين پروژه در کشو وجود دارد. صنايع نيز آمادگي را براي ساخت وسايل اين شتابگر دارند. طي جلساتي نيز که با کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس برگزار شده در مورد مسايل مالي نيز مشکلاتي وجود ندارد اما تا کنون اقدامات اجرايي براي ساخت شتابگر ملي آغاز نشده و به حقيقت نپيوسته است.

وي اظهار داشت: کشورهاي پيشرفته همچون انگليس، فرانسه و .. به تکنولوژي ساخت شتابگر دست يافته‌اند ولي در منطقه تاکنون کشوري نتوانسته است به اين فناوري دست يابد.