۱/۲۴/۱۳۸۷

آشنايي با درمان عارضه خشكي و بيماري چشم دركار با كامپيوتر واينترنت ، بيماري CVS

آشنايي درمان با عارضه خشكي و بيماري چشم دركار با كامپيوتر واينترنت ، بيماري CVS
عارضه خشكي و بيماري چشم CVS يك بيماري كار مداوم با مانيتور ( صفحه نمايشگر) است ؛ تقريباً ۳ تا ۴ درصد كساني كه زياد با كامپيوتر كار مي كنند گرفتار اين علائم هستند. مهم ترين علائم CVS عبارتنداز: خستگي و خشكي چشم، سوزش، ريزش اشك و تاري ديد و ممكن است سبب درد در گردن و شانه ها نيز بشود.
پيشگفتار
علت پيدايش عارضه CVS آنست كه چشم انسان حروف چاپي را بهتر از حروف نمايش داده شده بر روي مانيتور مي بيند، زيرا حروف چاپي تضاد بيشتري با صفحه سفيد زمينه داشته و لبه هاي آن ها واضح تر است حال آن كه درمورد صفحه مانيتور چنين نيست و لبه هاي آن به وضوح حروف چاپي نيستند بلكه حروف از يك مركز با تفاوت رنگ بالا شروع شده و به تدريج كم رنگ تر مي شوند و پس از تبديل به خاكستري كمرنگ ناپديد مي گردند.
يكي از مهم ترين دلايل خشكي و سـوزش چشـم هنـگام كار با كامپيوتر كاهش ميزان پلك زدن است به طوري كه افراد هنگام كار با كامپيوتر تقريباً يك پنجم حالت عادي پلـك مي زننـد.
در اين گفتار با زبان ساده و نگاه پزشكي در مورد يكي از شايع ترين بيماري چشمي و عارضه خشكي چشمان كاربر در هنگام كار با كامپيوتر است. مقوله را كمي جدي بگيريد!!!!
بيماري CVS
عارضه موسوم به CVS مجموعه اي از علائم چشمي و بينايي است كه بر اثر كار با كامپيوتر ايجاد مي شوند. تقريباً ۳ تا ۴ درصد كساني كه زياد با كامپيوتر كار مي كنند گرفتار اين علائم هستند. با فراگيرتر شدن به كارگيري كامپيوتر تعداد كساني كه از عارضه CVS رنج مي برند رو به افزايش است.
مهم ترين علائم CVS
مهم ترين علائم CVS عبارتنداز: خستگي و خشكي چشم، سوزش، ريزش اشك و تاري ديد. CVS همچنين ممكن است سبب درد در گردن و شانه ها نيز بشود.
علت پيدايش عارضه CVS
علت پيدايش عارضه CVS آنست كه چشم انسان حروف چاپي را بهتر از حروف نمايش داده شده بر روي مانيتور مي بيند، زيرا حروف چاپي تضاد بيشتري با صفحه سفيد زمينه داشته و لبه هاي آن ها واضح تر است حال آن كه درمورد صفحه مانيتور چنين نيست و لبه هاي آن به وضوح حروف چاپي نيستند بلكه حروف از يك مركز با تفاوت رنگ بالا شروع شده و به تدريج كم رنگ تر مي شوند و پس از تبديل به خاكستري كمرنگ ناپديد مي گردند. بنابراين لبه هاي حروف بر روي صفحه مانيتور وضوح حروف چاپي را ندارد.
خشكي و سـوزش چشـم هنـگام كار با كامپيوتر
يكي از مهم ترين دلايل خشكي و سـوزش چشـم هنـگام كار با كامپيوتر كاهش ميزان پلك زدن است به طوري كه افراد هنگام كار با كامپيوتر تقريباً يك پنجم حالت عادي پلـك مي زننـد.
اين مسأله به همراه خيره شدن به صفحه مانيتور و تمركز بر روي موضوع كار سبب مي شود تا پلك ها مدت بيشتري بازبماند و در نتيجه اشك روي سطح چشم سريع تر تبخير مي شود.
كاهش عوارض CVS
كارشناسان براي كاهش عوارض CVS رهنمودهائي را توصيه مي كنند از جمله آن كه:
- اگر پيوسته با كامپيوتر كار مي كنيد، بهتر است هنگام كاركردن با آن به طور ارادي پلك بزنيد، اين كار سبب مي شود سطح چشم شما با اشك آغشته شده و خشك نشود.
- -در صورتي كه مشكل شما شديد باشد مي توانيد از قطره هاي اشك مصنوعي استفاده كنيد. مركز مانيتور بايد حدود ۱۰ تا ۲۰ سانتي متر پايين تر از چشمان شما باشد. اين وضعيت علاوه بر اين كه باعث مي شود پلك ها پايين تر قرار گيرند و سطح كمتري از چشم در معرض هوا باشد .
- از خستگي گردن و شانه ها نيز مي كاهد. در اين موارد هم بايد مانتيور را در ارتفاع مناسب قرار داد و هم ارتفاع صندلي را نسبت به ميز كار تنظيم كرد به طوري كه ساعد شما هنگام كار با صفحه كي بورد موازي با سطح زمين باشد.
- مانيتور خود را طوري قرار دهيد كه نور پنجره يا روشنايي اتاق به آن نتابد. هنگام كار با كامپيوتر سعي كنيد پرده ها را بكشيد و روشنايي اتاق را نيز به نصف وضعيت معمولي كاهش دهيد.
- اگر از چراغ مطالعه بر روي ميز خود استفاده مي كنيد آن را طوري قرار دهيد كه به صفحه مانيتور يا چشم شما نتابد. همچنين مي توانيد صفحه هاي فيلتر نيز بر روي صفحه مانيتور نصب كنيد. تابش نو ر به صفحه مانيتور سبب كاهش تفاوت رنگها و در نتيجه خستگي چشم مي شود. اين موضوع به خصوص زماني كه زمينه صفحه تيره باشد شديدتر خواهد بود.
- هر از چند گاهي به چشمان خود استراحت دهيد. سعي كنيد هر ۵ تا ۱۰ دقيقه چشم خود را از مانيتور برداشته و به مدت ۵ تا ۱۰ ثانيه به نقطه اي دور نگاه كنيد. اين كار سبب استراحت عضلات چشم مي شود. همچنين به شما فرصت مي دهد پلك بزنيد و سطح چشم شما مرطوب شود. اگر مجبوريد كه متناوباً به يك صفحه نوشته و مانيتور نگاه كنيد (خصوصاً درمورد تايپييست ها)
- ممكن است چشم شما خسته شود زيرا بايد تطابق خود را تغيير دهد. براي جلوگيري از اين عارضه سعي كيند صفحه نوشته شده را در حداقل فاصله و هم سطح با مانيتور قرار دهيد. براي اين كار مي توانيد از دستگاه گيره كاغذ استفاده كنيد. – فاصله مانيتور با چشمان شما بايد ۵۰ تا ۶۰ سانتي متر باشد.
- روشنايي و كنتراست مانيتور خود را تنظيم كنيد. ميزان روشنايي مانيتور بايد با روشنايي اتاق هماهنگي داشته باشد. يك روش براي تنظيم روشنايي مانيتور اين است كه به يك صفحه وب با زمينه سفيد نگاه كنيد. اگر سفيدي صفحه براي شما مثل يك منبع نور است روشنايي مانيتور زياد است و بايد آن را كم كنيد.
- در مقابل، اگر صفحه كمي خاكستري به نظر مي رسد روشنايي را زياد كنيد. در مجموع روشنايي بايد در حدي باشد كه چشمان شما احساس راحتي كنند. اختلاف رنگ مانيتور بايد حداكثر باشد تا لبه هاي حروف بيشترين تفاوت رنگ را داشته باشد.
در اين گفتار با زبان ساده و نگاه پزشكي در مورد يكي از شايع ترين بيماري چشمي و عارضه خشكي چشمان كاربر در هنگام كار با كامپيوتر يا همان رايانه خودتان است.
بديهي است انتخاب مانيتور مناسب با مشخصات فني جالب اگر چه گرانقيمت به نظر برسد اما بهترين و مطلوبترين راه حل است . در آينده در مورد بيماري كاربري اينترنت و كامپيوتري سخن خواهيم گفت به طوري كه با بيماري آشنا مي شويد كه براثر كار مداوم و نامطلوب با مانيتور صفحه نمايشگر كامپيتور كاربر كور و نابينا مي شويد كمي مسله را جدي بگيريد
منبع : وب سايت بانك مقالات فن آوري اطلاعات و ارتباطات يزديزدفاوا YazdFava.Com