۸/۲۷/۱۳۸۵

کمکی جديد برای رصد سیارات دوردست

يکی از عوامل مزاحم برای رصد سياره های ديگر منظومه ها نور ستاره مادر است که باعث می شود سياره کم نور حتی با قوی ترين تلسکوپ ها هم ديده نشود. اين مشکل منجر به اين شده است که اکثر سياره های کشف شده توسط اثرات جانبی شان - و نه توسط رصد مستقيم- کشف شوند.

اما اخيرا راه حلی برای اين مشکل يافت شده است. محققان دانشگاه آريزونا اخيرا دستگاهی ابداع کرده اند که به راحتی نور ستاره مادر را حذف می کند. البته اين دستگاه جديد علاوه بر استفاده در علم نجوم می تواند در بررسی سلولها توسط ميکروسکوپ يا در دوربين های عکاسی و فيلم برداری برای حفاظت در برابر تابش شديد به کار رود.

دستگاه جديد بر مبنای يک چیپ الکترونيکی شفاف است که اشعه نور را به دو باريکه جدا تقسيم می کند و فاز دو باريکه را چنان تغيير می دهد که وقتی اين دو باريکه نور به چشم می رسند ۱۸۰ درجه اختلاف فاز داشته باشند. اين ۱۸۰ درجه اختلاف فاز باعث می شود دو باريکه اثر همديگر را خنثی کنند. در نتيجه ستاره به صورت يک قرص سياه ديده خواهد شد.

هر چند اين ايده ايده جديدی نيست اما دستگاهی که بتواند به راحتی و در مقياس تجاری اين کار را انجام دهد تا کنون ساخته نشده بود. شايد روزی بتوان به کمک اين دستگاه با تلسکوپ های آماتوری هم دنباله دارهای خورشيد خراش يا مثلا تاج خورشيد را به راحتی رصد کرد.

بيشتر بخوانيد