۹/۰۹/۱۳۸۶

تلاش آمريكا براي برتري نظامي در فضا،باعث نگراني ناظزان شده است

تلاش آمريكا براي كشاندن برتري نظامي خود به فضا ،باعث نگراني ناظران شده و چين و روسيه نيز بارها درباره‌خطر آن هشدار داده‌اند.

به گزارش روز شنبه راديو بي‌بي‌سي، هرچند دولت آمريكا اين اتهام را رد كرده، اما به تازگي يك طرح تحقيقاتي وزارت دفاع آمريكا به اين نگراني مجددا دامن زده است.

به گفته اين راديو ، در يك بازي رايانه‌اي جنگي، يك سلاح تخيلي به كار رفته كه هنوز در اختيار هيچ ارتشي در جهان نيست. يعني ماهواره‌اي در فضا كه مانند يك سكوي پرتاب موشك مي‌تواند به هر هدفي در زمين يا مدار آن حركت كند.

اما برخي در آمريكا بويژه در وزارت دفاع اين كشور دستيابي به چنين قابليتي را براي تضمين برتري نظامي آمريكا در جهان لازم مي‌دانند. با اين وجود، كنگره آمريكا در اين‌باره نظر كاملا متفاوتي دارد.

كنگره آمريكا چيزي در حدود ‪ ۹‬ميليارد دلار براي طرح‌هاي دفاع موشكي مستقر در زمين يا ناوهاي جنگي آمريكايي درنظر گرفته‌است ، اما اين نهاد قانونگذار حتي يك دلار هم به طرح تحقيقاتي پنتاگون براي گسترش سپر موشكي در فضا اختصاص نداده است.

"جفري لوييس" كارشناس امور نظامي در واشنگتن گفت كنگره بيشتر،از اين نگران است كه استقرار سيستم‌هاي رهياب و نابودكننده موشكي در مدار زمين، مسابقه تسليحاتي خطرناكي را در فضا بين آمريكا با قدرت‌هاي بزرگ ديگر به ويژه چين آغاز كند.

لوييس گفت: "چين حدود ‪ ۱۰‬سال است كه درباره برنامه‌هاي نظامي آمريكا در فضا ابراز نگراني كرده و خواستار انعقاد پيماني براي منع استقرار تسليحات در فضا شده است، اما موضع آمريكا هميشه اين بوده كه نيازي به چنين پيماني نيست ، چون مسابقه تسليحاتي در فضا وجود ندارد."
اما اخيرا يك برنامه نظامي پنتاگون به شك و ترديدها درباره قصد آمريكا براي حضور نظامي در فضا و به ويژه در مدار زمين دامن زده‌است.

اين برنامه طرح "حمله جهاني فوري" نام دارد و پنتاگون در اين طرح در نظر دارد با ساخت وسيله نقليه فضايي به نام " فالكون" هر زمان كه اراده كند هر هدفي را در هر نقطه از جهان در كمتر از يك ساعت نابود كند.

گفته مي‌شود فالكون توانايي خواهد داشت با سرعت شش برابر سرعت صوت در فضا پرواز كند و به هدف مورد نظر خود حمله نمايد و مجددا به مدار زمين برگردد.

اما آيا ساخت فالكون كه كنگره آمريكا اخيرا يكصد ميليون دلار براي ادامه تحقيقات درباره ساخت آن اختصاص داده به معناي آغاز مسابقه تسليحاتي در فضاست؟
يك كارشناس نظامي در واشنگتن با نگراني در اين‌باره گفت هر زماني كه كشور به سلاح جديدي دست پيدا كند و بخواهد آن را در مكاني جديد مستقر كند، ساير كشورها نيز بيكار نمي‌نشينند و تلاش خواهند كرد براي دفاع از خود هم كه شده به توانايي‌هاي مشابهي دست پيدا كنند.

با اين همه، اين طرفدار كنترل تسليحات تاكيد دارد طرح فالكون از حساسيت برنامه‌هايي مانند نصب سپر موشكي در فضا يا فرستادن ماهواره‌هايي به مدار زمين كه توانايي دفاعي يا هجومي دارند، برخوردار نيست.

كنگره آمريكا در سال‌هاي اخير از تخصيص اعتبار به طرح‌هاي تحقيقاتي پنتاگون در چنين زمينه‌هايي خودداري كرده و چنين استدلال كرده كه گسترش توانايي نظامي آمريكا در مدار زمين مي‌تواند سرآغاز يك رقابت تسليحاتي در فضا باشد. تحولي كه به عقيده اكثر قانونگذاران آمريكايي به زيان امنيت آمريكا و جهان خواهد بود.