۸/۲۸/۱۳۸۶

با استفاده از جوهر "نانولوله" مي‌توان باتري را روي سطوح چاپ كرد

محققان فناوري نانو دانشگاه كاليفرنيا از مواد شيميايي استفاده شده در باتري معمولي، "جوهر نانو لوله" ساخته‌اند كه با استفاده از آن مي‌توان باتري‌ها را روي سطوحي مانند كاغذ، چاپ كرد.

به گزارش پايگاه نيو ساينتيست،"جرج گرونر" مجري اين تحقيقات اعلام كرد از همان ماده شيميايي روي- كربني در باتري‌هايش استفاده كرده است كه از آن در باتري‌هاي معمولي غيرقابل شارژ استفاده مي‌شود.

وي معتقد است اين روش مي‌تواند براي چاپ باتري‌هاي انعطاف پذير بر روي سطوح مختلف مي‌تواند در برق رساني وسايل يك بار مصرف مانند برچسب‌هاي ‪RFID‬ دراز مدت و يا نمايشگرهاي كوچك، مفيد واقع شود.

اين باتري‌ها كه ضخامتي كمتر از يك ميليمتر دارند از دو لايه حاوي نانولوله كربن و يك لايه فويل روي ساخته شده‌اند.

براي ساخت اين باتري، يك لايه از نانولوله‌ها نخست به شكل جوهر نانو لوله بر روي سطح قرارداده مي‌شود. اين لايه بعنوان جمع‌كننده شارژ عمل مي‌كند كه جريان را از روي باتري بر مي‌دارد.

سپس يك لايه جوهر نانولوله همراه با پودر اكسيد منگنز و الكتروليت كه شارژ را درون باتري عبور مي‌دهد بر روي آن قرار مي‌گيرد و بعنوان كاتد عمل مي‌كند. سرانجام يك قطعه فويل روي بعنوان آند روي آن قرار داده مي‌شود.

گرونر گفت، اين باتري‌ها شبيه باتري‌هاي معمولي هستند كه در آن شبكه‌هاي نانويي هدايت الكتريسيته، جايگزين فلزات و الكترودهاي معمولي باتري‌ها شده است.

وي افزود، اين طراحي مي‌تواند باعث شود كه اين باتري‌ها نسبت به باتري‌هاي معمولي ساخته شده از همين مواد، برق بيشتري در خود نگه دارند كه اين موضوع براي دستگاههاي الكترونيكي قابل حمل اهميت زيادي دارد.

اين گروه تحقيقاتي ابر خاذن‌هايي را با استفاده از اين روش جوهري ساخته است و اكنون قصد دارد آنها را با باتري‌هايي كه نيازمند برق بيشتري هستند تلفيق كند.

اين پژوهشگران اعلام كردند باتري‌هاي چاپي و ابر باتري‌ها را مي‌توان كاملا در دماي اتاق ساخت كه همين امر توليد انبوه آنها را با استفاده از روش‌هاي چاپي امكان‌پذير مي‌كند.

"جرج چن" شيميدان دانشگاه ناتينگهام معتقد است نانو لوله‌ها مي‌توانند شيوه‌هايي را براي بهبود عملكرد باتري‌ها ارائه دهند.

گرونر گفت در حال حاضر تيم او مي‌كوشدتوليد برق اين باتري‌ها را افزايش دهد و مناسب بودن آنها را براي توليد صنعتي را اثبات كند.

اين شيوه در نشريه مقالات فيزيك كاربردي ‪ ANI‬توضيح داده شده است.