۱/۲۹/۱۳۸۶

شاتل فضایی برای تعمیر جابجا میشود

شاتل فضایی آتلانتیس از سکوی پرتاب به آشیانه بازگردانده شد تا آسیبی که در اثر طوفان تگرگ بر آن وارد شده بود توسط متخصصین بررسی شده و شیوه تعمیر آن مشخص گردد.

این سفر 5.5 کیلومتری روز گذشته در طی 7 ساعت به پایان رسید. در برنامه 26 ساله شاتل، این هفدهمین مرتبه ایست که یکی از فضاپیماها به خاطر نقص فنی از سکوی پرتاب به آشیانه بازگردانده میشود.

طوفان تگرگی که هفته گذشته رخ داد، هزاران ضربه شدید بر عایق فوم مخزن سوخت خارجی آتلانتیس وارد آورده و ناسا به همین علت مجبور به تغییر برنامه پرتاب فضا پیما شده است و تاریخ این پرتاب از 15 مارچ به اواخر آوریل موکول شده است.

کارشناسان فنی در داخل آشیانه تشخیص خواهند داد که آیا تعمیر مخزن سوخت در مرکز فضایی کندی (Kennedy Space Centre) مقدور خواهد بود یا اینکه مجبور به بازگرداندن مخزن به کارخانه سازنده اش در نزدیکی نیواورلئان خواهند شد، که در این صورت برنامه پرتاب فضاپیما تا ماه ژوئن به تعویق خواهد افتاد.

سلامت پوشش فوم مخزن سوخت برای ناسا از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا در سال 2003، تکه ای از این پوشش در شاتل کولومبیا جدا شده و به این مدارپیما آسیب وارد آورد. این ضربه موجب شد که کولومبیا هنگام بازگشت در اثر نشت گازهای آتشین منفجر شده و هر هفت سرنشین آن کشته شوند.

اکنون ناسا مخزن سوخت خارجی را با طراحی جدید اجرا نموده است و پیش از سه پرواز موفق شاتل در سال گذشته، مقدار زیادی از فوم را حذف نموده است. این آژانس فضایی قصد دارد قبل از پایان برنامه شاتل در سال 2010، تغییر دیگری در مخزن سوخت آن اعمال نماید.

مدیران ناسا امیدوارند که علی رغم این حادثه بتوانند در سال 2007 پنج ماموریت شاتل انجام دهند که از جاه طلبانه ترین برنامه های آنان در 5 سال اخیر به شمار می آید. شاتل آتلانتیس اولین این پروازها خواهد بود.