۲/۰۳/۱۳۸۶

ليزر هليوم - نئون (He – Ne )

قديمي ترين نوع ليزر براي استفاده در LLLT بوده که شامل يک تيوب ليزر بزرگ شيشه اي حاوي مخلوطي از گاز با فشار پايين است که به منبع ولتاژ بالا متصل مي باشد و نور مرئي با طول موج 633 nm از خود ساطع ميکند. اين نوع ليزر عموماً نور پيوسته دارد ولي مي تواند با وسايلي به حالت پالسي نيز تابش نمايد که در اين صورت نصف قدرت آن از بين مي رود. ( اگرduty cycle آن 50% باشد ). خروجي طبيعي آن 1 – 10 mw بطور مستقيم و يااز طريق فيبر نوري به موضع درمان ميرسد.

هدايت کننده هاي با کيفيت خوب وجود دارند ولي قيمتي نسبتاً گران دارند. پس همانطور که مي بينيم ليزرهاي هليوم-نئون داراي معايبي هستند.
عمق نفوذ مفيد ليزر هليم – نئون بين 8-6 ميلي متر در توان 3.5 ميلي وات و 10- 8 ميلي متر در توان 7 ميلي وات (در حالتي که پروب را به پوست بچسبانيم) مي باشد.

امروزه 170 خط ليزري براي نئون كشف شده است كه به صورت ضربه اي يا پيوسته كار ميكند. مهمترين اين خطوط در طول موج قرمز 6328 انگستروم يا همان 632.8 nm ميباش. بدين ترتيب ميتوان گفت طول موج اصلي ليزرهاي هليو م– نئون 632.8 nm است ولي به هرحال اين مشخصه ميتواند در حوزه ي امواج IR تا فركانسهاي مختلف نوذ مرئي تنظيم شود . براي مثال در ناحيه IR مي توان نوساناتي با طول موجهاي 150 nm و 3391nmحاصل كرد. موج خروجي ليزرهاي گازي اصولا پيوسته است اما قابليت تبديل شدن به موج پالسي باري آنها وجود دارد. عمق نفوذ مفيد پرتو حاصل از ليزرهاي هليوم – نئون در حالي كه پروب را به پوست بچسبانيم، بين 6-8 ميلي وات و 8-10 ميلي متر در توان 7 ميلي وات مي باشد . توان ليزرهاي هليوم – نئون عموما زير 50mW است و به همين ترتيب از اين ليزرها در هولوگرافي ، اسكن ، اندازهگيري ، فيبرهاي نوري در مخابرات و موارد ديگر استفاده مي شود.

اين ليزر در پزشكي كاربرد دارد. اما معايبي نيز دارد. از جمله آن :

1 – به دليل وجود تيوپ شيشهاي ، اين ليزرها معمولا شكننده و بزرگ ميباشند . البته برخي از اين تيوپهاي ليزري با مواد خاص محافظت شده اند ولي اندازهي آن هنوز هم مشكل ساز است.

2 – در وسايل درماني نور ليزر هليوم – نئون بايد با فيبر نوري هدايت شود . اتلاف نور در اين وسايل هدايتي ، بين20% تا 50% ، بسته به نوع آنها ميباشد. و با توجه به گران بودن كالاهاي با كيفيت ، به موازات كاهش اتلاف نور در فيبرها ، قيمت ليزر ني بالا ميرود.