۲/۲۴/۱۳۸۶

تلسکوپ فضایی جیمز وب جانشین هابل می‌شود

آژانس فضایی آمریکا، ناسا، از مدلی از یک تلسکوپ فضایی که دانشمندان اعتقاد دارند قادر به رؤیت دورافتاده‌ترین گوشه‌های کیهان خواهد بود، پرده‌برداری کرده است.

به گزارش سرویس بین‌الملل سیتنا، تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) قرار است جایگزین تلسکوپ پا به سن گذاشته هابل شود.
ابعاد این تلسکوپ بزرگتر از هابل است و دارای آینه‌ای عظیم خواهد بود که بر قدرت رصدگری آن می‌افزاید و به علاوه نسبت به هابل دورتر از زمین مستقر خواهد شد.
بر اساس اعلام مقام‌های ناسا، استقرار این تلسکوپ که به بزرگداشت یکی از مدیران سابق ناسا جیمز وب نامگذاری شده است، برای ماه ژوئن 2013 برنامه ریزی شده است.
ماکت این تلسکوپ در ابعاد واقعی در محوطه موزه ناسا در پایتخت آمریکا به نمایش گذاشته شده است. این تلسکوپ 5/4 میلیارد دلاری در فاصله حدودا 5/1 میلیون کیلومتری از زمین مستقر خواهد شد. طول آن 24 متر و ارتفاع آن 12 متر خواهد بود و حاوی آینه‌ای مرکب از آینه‌های شش ضلعی به قطر 5/6 متر یعنی تقریبا سه برابر قطر آینه هابل خواهد بود.
هابل که در سال 1990 پرتاب شد، عکس‌هایی از منظومه شمسی، ستارگان و سیارات دورافتاده و کهکشان‌هایی که نه خیلی پس از انفجار بزرگ متولد شدند، تهیه کرده است. اما دانشمندان می‌گویند تلسکوپ فضایی جیمز وب به آنها امکان خواهد داد نگاهی عمیق‌تر به کیهان بیاندازند و حتی ریشه‌های پیدایش کیهان را تا جاهای عمیق‌تر دنبال کنند.
عمر این تلسکوپ پس از پرتاب در حدود 10 سال رقم زده می شود. تا آن زمان تلسکوپ پیشکسوت هابل که اکنون 17 ساله است به کار خود ادامه خواهد داد. ناسا قصد دارد یکی از ماموریت‌های شاتل در سال آینده میلادی را به سرویس هابل اختصاص دهد