۲/۲۴/۱۳۸۶

آیا خلا خالی است؟

لوارو دی روجولا (Alvaro de Rújula) فیزیک دان تئوریکی در سرن (CERN) در مورد درک طبیعت واقعی "خلا" چنین میگوید:
خلا خالی نیست. بین "خلا" و "هیچ" تفاوت وجود دارد. حیرت آور اینست که از همه ی چیزهای شناخته شده، خلا از همه کمتر درک شده است.
از دیدگاه کیهان شناسی خلا دارای چگالی انرژی میباشد که به آن انرژی تاریک (Dark Energy) یا ثابت کیهان شناسی میگویند و این همان عامل انبساط شتابدار جهان میباشد.
از دیدگاه فیزیک ذرات، در خلا میدان هیگز (Higgs Field) وجود دارد. در مدل استاندارد فیزیک ذرات (که بیش از 30 سال است که دنیای زیر اتمی را با موفقیت ترسیم کرده است) جرم همه ی ذرات توسط برهمکنش آنها با این میدان هیگز بوجود میآید.
آشکارسازی میدان هیگز میبایست که از طریق ذره ای که به نام بوزون هیگز شناخته شده است انجام پذیرد. آشکارسازی این ذره (که تنها ذره ای است که در مدل استاندارد هنوز به طور آزمایشگاهی مشاهده نشده است) از چالش های بزرگ امروز فیزیک ذرات است.

دانشمندان امیدوارند که با استفاده از شتابدهنده LHC در CERN بتوانند این ذره را آشکارسازی نمایند. شتابدهنده LHC بزرگترین شتابدهنده ذرات در جهان میباشد که پروتون ها را با انرژی 16 ترا الکترون ولت (16 به توان 12 الکترون ولت) به پروتون های دیگر میکوبد تا دریایی از ذرات جدید را خلق کند و یکی از آنها هم هیگز است.

منبع