۲/۱۴/۱۳۸۶

علي جوان


دکتر علي جوان در آزمايشگاهش در انستيتوي ماساچوست

علي جوان اولين بار "ليزر گازي" را در دوازدهم دسامبر سال 1960 اختراع کرد. روز بعد او ليزر گازي را بوسيله فرستادن پيغامي تلفني امتحان کرد. چهل سال بعد ارتباطات بوسيله ليزر بصورت خيلي عادي درآمده و از آن در صنايع اينترنتي استفاده هاي بسيار مي شود. شايد ليزر يکي از بزرگترين اختراعات تکنولوژي امروزه باشد. دکتر علي جوان هنوز هم بطور زيادي درگير در اختراعات جديد است، و پيش بيني مي کند که روزي بجاي مگاهرتز راديويي، جاي آنرا گيگاهرتزهاي ليزري خواهند گرفت.

ايشان از والديني اهل آذربايجان (تبريز) در شهر تهران متولد شد، و در سال 1949 به آمريکا آمد و چندي بعد دکتراي خود را از دانشگاه کلمبيا در شهر نيويورک گرفت.

زندگينامه دکتر علي جوان

علي جوان پروفسور فيزيک در مؤسسه تکنولوژي ماساچوست است. ايشان بعنوان رهبر و پيشرو در ليزر گازي و الکترونيک ذره اي شناخته شده است و جايزه بين المللي "تحسين" را براي اختراع ليزر گازي برده است.


عکسي از دکتر علي جوان در مجله "Smithsonian" که در آپريل سال 1971 از ايشان گرفته شده است و ايشان را در پشت دستگاه ليزر گازي نشان ميدهد.

پروفسور جوان، که اصلاً اهل تهران، ايران هستند، دکتراي خود را در سال 1954 از دانشگاه کلمبيا در شهر نيويورک، و مستقيما زير نظر چارلز تاونز گرفته است. با گرفتن مدرک فوق دکترا از دانشگاه کلمبيا، وي در سپتامبر سال 1958 شروع به کار با تيم تحقيقاتي شرکت تلفن بل، که در موري هيل نيوجرسي قرار داشت کرد. ايشان از سال 1961 به عضويت انستيتوي تحقيقاتي ماساچوست درآمدند که که تا کنون در آنجا مانده است.

پروفسور جوان به تحقيقات خود در رابطه با ليزر گازي که در سال 1958 شروع کرده بود ادامه داد تا اينکه بالاخره موفق شد که در سال 1960 ليزر گازي را که هم اکنون در سراسر دنيا از آن استفاده چشمگيري مي شود، اختراع نمايد.

پروفسور جوان در طي سالها باعث جلو بردن و پيشرفت در صنايع الکترونيک شده است. ايشان در آزمايشگاهشان واقع در دانشگاه ماساچوست آمريکا، بزرگترين آزمايشگاه تحقيقاتي را در طي سالهاي 1960 تا 1970 برپا کردند. خيلي از پيشرفتهاي ناگهاني در صنعت ليزر در اين آزمايشگاه انجام گرفت.