۳/۰۲/۱۳۸۶

کشف یخ گرم در یک سیاره ناشناخت

کشف یخ گرم در یک سیاره ناشناخته

خبرگزاری مهر - گروهی از ستاره شناسان سوئیسی موفق به کشف "یخ گرم" در یک سیاره خارج از منظومه شمسی شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر، گروهی از ستاره شناسان دانشگاه ژنو که در هفته های گذشته سیاره دوقلوی زمین را رصد کرده بودند، به تازگی اعلام کرده اند که موفق به کشف سیاره ای شده اند که از یخ گرم و آب تشکیل شده است.

این دانشمندان اظهار داشته اند که هنوز سیاره را به وضوح مشاهده نکرده اند اما یک نقطه نورانی ضعیف در مدار ستاره GJ436 را شناسایی کرده اند که هر 6/2 روز یکبار به دور ستاره اش می چرخد.

ستاره کوچک GJ436 یک نقطه نورانی سرخ رنگ است که در فاصله 30 سال نوری از زمین قرار دارد. پیش از این در سال 2004 یکی از سیارات این ستاره که جرمش 22برابر جرم زمین است، کشف شده بود.

بر اساس گزارش پایگاه خبری سوئیس اینفو، این ستاره شناسان با رصد این ستاره به کمک تلسکوپ های "سنت لوک"، "یورلو" و رصدخانه دانشگاه ژنو در شیلی وجود یک سیاره کوچک با قطر حدود 50 هزار کیلومتر که حدودا به اندازه سیاره نپتون است و 4 برابر جرم زمین جرم دارد را کشف کنند.

این سیاره نورانی به ستاره مادر خود بسیار نزدیک است. درجه حرارت آن 300 درجه سانتی گراد است و بنابراین می تواند در اتمسفر خود به صورت ذرات بخار آب داشته باشد.

دراین حال در اعماق این سیاره آب در حالت یخ گرم انباشته شده است. یخ گرم در زمین تنها در شرایط آزمایشگاهی شکل می گیرد.

این دانشمندان امیدوارند با ادامه تحقیقات خود با استفاده از ماهواره "کوروت" که با هدف کشف سیارات جدید به فضا پرتاب شده است، به نتایج بهتری در خصوص ماهیت این جرم آسمانی دست یابند.