۴/۱۲/۱۳۸۶

کشف ستاره‌اي به قدمت جهان

دانشمندان فضانورد موفق شدند با استفاده از تکنيک زمان نيمه عمر عناصر راديو اکتيو ستاره اي موسوم به HE1523 را در کهکشان راه شيري کشف کنند که در آغاز پيدايش جهان به وجود آمده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه خبري رويترز؛ گروهي از محققان دانشگاه تگزاس موفق شدند با محاسبه نيمه عمر عناصر تشکيل دهنده ستاره HE1523 دريابند اين ستاره قدمتي تقريباً معادل سن جهان را دارد.
بنابراين گزارش؛ ستاره HE1523 که در کهکشان راه شيري قرار گرفته عموماً از هيدروژن، هليوم و عناصر راديو اکتيو اوارنيم و توريوم تشکيل شده است.
با توجه به اينکه اورانيم و توريوم به ترتيب داراي نيمه عمر 7/4 و 14 ميليارد سال هستند دانشمندان سن ستاره HE1523 را 2/13 ميليارد سال يعني تنها 500 ميليون سال جوانتر از عمر جهان تخمين زده اند.
همچنين به گفته دانشمندان از آنجا که اين دو عنصر در ابر نواختري که منجر به تولد اين ستاره شده به وجود آمده اند، اين رقم به واقع نشانگر زمان وقوع ابر نواختر است اما به دليل آنکه زمان ميان وقوع سوپرنوا(يا همان ابرنواختر) و تولد ستاره در مقايسه با طول عمر HE1523 کوتاه است مي توان تا حد زيادي از آن صرف نظر کرد.
پژوهشگران تاکنون موفق به محاسبه دقيق فاصله اين ستاره از زمين نشده اند اما ستاره HE1523 به راحتي به کمک تلسکوپ از نيمکره جنوبي زمين قابل رويت است.
اين گزارش حاکي است؛ کشف جديد بدين علت حائز اهميت است که بيشتر ستاره هايي که در طي يک ميليارد سال نخستين پيدايش جهان به وجود آمده اند تاکنون از بين رفته اند چرا که اغلب آنها داراي جرم زياد(بيش از 200 برابر جرم خورشيد) بوده اند و عناصر خود را با سرعت زيادي به اتمام رسانده اند و سپس در انفجارهاي عظيم ابرنواختري از بين رفته يا به سياه چاله تبديل شده اند اما از آنجا که جرم ستاره HE1523 تنها 8/0 جرم خورشيد است اين ستاره تاکنون از بين نرفته و اما هم اکنون تبديل به يک غول سرخ شده و آخرين سال هاي عمر خود را سپري مي کند.
يادآور مي شود: گرچه ستاره HE1523 يکي از قديمي ترين ستاره هاي کهکشان راه شيري است اما دانشمندان احتمال مي دهند هنوز بتوان ستاره هايي با قدمت بيشتر در اين کهکشان يافت چرا که گفته مي شود نخستين ستاره ها بين 30 تا 150 ميليون سال پس از پيدايش جهان به وجود آمده اند.