۴/۱۵/۱۳۸۶

ماموريت جديد ناسا براي كاوشگرهاي قديمي

سازمان فضانوردي ناسا اعلام كرد در تلاش براي انجام ماموريت‌هاي روباتيك جديد و مطالعه ستاره‌هاي دنباله‌دار و سيارات اطراف ستاره‌هاي ديگر، در حال بازيافت دو فضاپيما استفاده شده خود است.

ناسا با استفاده از كاوشگرهاي "ديپ ايمپكت" و "استار داست" امكان انجام ماموريتهاي جديد را با هزينه بسيار كمتر ميسر مي‌سازد.

به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس ، اين دو فضاپيما ماموريت‌هاي اوليه خود را در مورد دو ستاره دودنباله‌دار مختلف با موفقيت به پايان رساندند و اكتشافات آنها در درك چگونگي شكل‌گيري منظومه‌شمسي به دانشمندان كمك كرد.

فضاپيماي ديپ ايمپكت در سال ‪ ۲۰۰۵‬يك جرم مسي را رها كرد كه به دنباله‌دار تمپل يك برخورد كرد. اين برخورد يك حفره بر روي اين دنباله‌دار ايجاد كرد و تلي از بقاياي داخل اين دنباله‌دار را در فضا پراكند.

اين فضاپيما از آن زمان تاكنون به منظور ذخيره انرژي مورد استفاده قرار نگرفته است.

استارداست نيز در نزديكي دنباله‌دار "وايلد ‪ "۲‬پرواز كرد و با كمك يك بازوي بلند نمونه‌هاي كوچكي از غبارات بين ستاره‌اي و دنباله‌دار جمع‌آوري نمود. كپسول حامل اين نمونه‌ها سال گذشته با يك چترنجات به زمين رسيد و كاوشگر در فضا باقي ماند.

دانشمندان قصد دارند اواخر امسال "ديپ ايمپكت" را براي يك ماموريت دو قسمتي كه شامل جمع‌آوري اطلاعات از سيارات و اينكه آيا اين سيارات حلقه، ماه يا ويژگي‌هاي خاص ديگري دارند فعال كند.

ديپ ايمپكت به يك رصد خانه تبديل خواهد شد كه ستاره‌هاي دور دست را كه سيارات بزرگي به دور آن مي‌چرخند، مورد بررسي قرار خواهد داد.

پس از آن ، ديپ ايمپكت در دسامبر ‪ ۲۰۰۸‬از كنار دنباله‌دار
"‪ "85P/Boethin‬خواهد گذشت و به اين ترتيب نخستين فضاپيمايي خواهد بود كه اين دنباله‌دار را بررسي خواهد كرد.

اين دنباله‌دار كوچك كه هر ‪ ۱۱‬سال يك بار به دور خورشيد مي‌چرخد، در سال ‪ ۱۹۷۵‬كشف شد.

محققان اميدوارند اطلاعات به دست‌آمده از اين دنباله‌دار به كشف نحوه تشكيل دنباله‌دارها و نقش آنها در ظهور حيات بر روي كره زمين كمك كند.

ناسا قصد دارد استارداست را به تمپل يك براي بررسي حفره ايجاد شده بفرستد و اين دنباله‌داري نخستين دنباله‌داري خواهد بود كه مجددا مورد بررسي قرار خواهد كرد.

محققان نتوانستند از حفره ايجاد شده پس از تصادم تصويربرداري كنند، اما اميدوارند شانس دوباره‌اي براي استارداست هنگامي كه در سال ‪ ۲۰۱۱‬از كنار اين دنباله دار عبور مي‌كند فراهم شود.

اگر چه ناسا هزينه اين پروژه‌هاي دنباله‌دار را فاش نكرده است، اما انتظار مي‌رود اين هزينه‌ها بسيار كمتر از مامويت‌هاي اصلي باشد. ديپ ايمپكت ‪ ۳۳۳‬ميليون دلار هزينه در برداشته است و هزينه استارداست ‪ ۲۱۲‬ميليون دلار است.