۴/۲۳/۱۳۸۶

تحول نوع جديدي از ليزر

:محققان آزمايشگاه ملي آرگون (Argone) به نقطه عطفي در طراحي و ساخت سيستم ايجاد موج (آندولاتور) در منبع نور همساز ليناک (LCLS) دست يافتند.
در سال 2009 زماني که LCLS در مرکز SLAC مورد استفاده قرار مي گيرد به عنوان اولين ليزرالکترون آزاد اشعه ايکس شناخته خواهد شد.
اين اولين ليزرالکترون آزاد خواهد بود که ترکيبي از درخشندگي منابع ليزر، قدرت نفوذپذيري و حساسيت اتميک اشعه ايکس است.
محققان آرگون مسوول ساخت طرحاندولاتور 130 متري ، شامل سيستم هاي مغناطيسي ، ساختارهاي پشتيبان ، تشخيص پرتو، کنترل و خلاء هستند.
ليزر اشعه ايکس همچون LCLS مي تواند مرزهاي دانش را روي ما بگشايد و دستاوردهاي تکنيکي بزرگي را به بار آورد. در ماه اخير 40 آندولاتور به وسيله محققان آرگون و با بودجه کارخانجات Hi-tech ساخته شد. طرح LCLS در حال پيشرفت است و مارس 2009 کامل مي شود. اين اولين بار است که چنين آندولاتورهاي فوق العاده دقيقي به صورت انبوه توليد مي شوند.
هر آندولاتور متشکل از يک هماهنگ کننده دقيق از مگنت هاي فوق العاده قوي (نئودايميوم آهن بور) و قطبهاي واناديوم پرمندور(Vanadium Permendur) است. مگنت ها و قطبها در يک ساختار آلومينيومي که به تيغه اي از جنس تيتانيوم به طول 3.4 متر پيچ شده ، جاسازي شده اند.
اين خصوصيات بارز، دانشمندان را در کشف و اثبات حالتهاي جديد ماده ، درک و پيگيري فرآيندهاي بيولوژيکي و فعل و انفعالات شيميايي کمک خواهد کرد؛ همچنين در درک خصوصيات ساختاري و شيميايي مواد در مقياس نانو و بسياري از چيزهايي که امروزه نمي توانيم تصورش را بکنيم ، مفيد خواهد بود.