۷/۱۳/۱۳۸۶

كاوشگر ژاپني "كاگويا" با موفقيت در مدار ماه قرار گرفت

آژانس اكتشافات فضايي ژاپن (جاكسا) اعلام كرد: نخستين كاوشگر ژاپني ماه (كاگويا)، با موفقيت در مدار ماه قرار گرفت.

به گزارش روز جمعه تلويزيون سراسري ژاپن (ان.اچ.كي)، كاوشگر ژاپني ماه موسوم به كاگويا، روز گذشته (پنجشنبه) پس از ورود موفقيت آميز در مدار ماه، هم‌اينك در نقطه ‪ ۱۰۰‬كيلومتري بالاي سطح ماه قرار دارد و از امروز مانور خود را در اين مدار آغاز كرده است.

به گزارش ايرنا به نقل از "ان.اچ.كي"، كاگويا قرار است از ماه دسامبر سال جاري ميلادي، پس از جدا شدن دو ماهواره كوچك همراه خود، نظارت بر سطح ماه را آغاز كند.

آژانس اكتشافات فضايي ژاپن، اعلام كرد: كاوشگر كاگويا، به دليل سرعت آن و لزوم كنترل دقيق اين كاوشگر، هم‌اينك در مرحله مشكلي از ماموريت خود قرار دارد.

اين گزارش مي‌افزايد: تمامي تجهيزات اين كاوشگر، بطور مناسب در حال فعاليت هستند و با مصرف سوخت كم، به فعاليت خود ادامه مي‌دهد.

كاگويا، شنبه گذشته (هفتم مهر)، با استفاده از دوربينهاي پيشرفته تلويزيون سراسري ژاپن (ان.اچ.كي) كه در اين كاوشگر نصب شده است، تصاوير شفافي را از زمين تهيه كرد.

اين كاوشگر ‪ ۵۵‬ميليارد يني، ماموريت كاوش ماه را بر عهده دارد و در ‪۱۴‬ سپتامبر (‪۲۳‬شهريور) از پايگاه فضايي ژاپن در تانه‌گاشيما به فضا پرتاب شد.

كاوشگر ژاپني كاگويا، ساعت ‪ ۱۰‬و ‪ ۳۰‬دقيقه روز ‪ ۱۴‬سپتامبر (‪ ۲۳‬شهريور) با استفاده از موشك ملي "اچ..‪۲‬اي" ژاپن، از پايگاه فضايي تانه‌گاشيما در استان كاگوشيما در جنوب اين كشور، به فضا پرتاب شد و با موفقيت در مدار خود قرار گرفت.

آژانس اكتشافات فضايي ژاپن (جاكسا)، اعلام كرد: پرتاب موفقيت آميز نخستين ماهواره اكتشافي ماه (كاوشگر ماه) از اين كشور، درها را بر روي ماموريت جهاني براي اكتشاف ماه از زمان انجام برنامه آپولوي آمريكا در دهه‌هاي ‪ ۶۰‬و ‪ ۷۰‬به اين سو، فراهم كرد.

ماهواره اكتشافي كاگويا، داراي سه تن وزن، دو متر و ‪ ۱۰۰‬سانتيمتر عرض، دو متر و ‪ ۱۰۰‬سانتيمتر طول و چهار متر و ‪ ۸۰‬سانتيمتر ارتفاع است.

دو ماهواره كوچك همراه اين ماهواره اكتشافي، هر كدام ‪ ۵۰‬كيلوگرم وزن دارد.

اين كاوشگر، به همراه دو ماهواره كوچك همراه آن، به ‪ ۱۴‬نوع تجهيزات تحقيقاتي مجهز است و قرار است از چندين كيلومتر از سطح ماه نقشه‌برداري و از ميدان مغناطيسي، جاذبه سطح آن و ديگر خصوصيات مربوط به ماه اطلاعاتي را جمع‌آوري كند.

ماموريت سازمان فضايي ژاپن در پرتاب كاوشگر به ماه، نخستين طرح اكتشافاتي اين كشور در كره ماه، پس از ماموريت ماهواره "آپولو" آمريكا محسوب مي‌شود.