۷/۱۶/۱۳۸۶

نوبل فیزیک برای هارد دیسک

images/20071009/nobel.jpg

فرهنگستان سطنتی علوم سوئد جایزه نوبل فیزیک 2007 را به دو فیزیکدان فرانسوي و آلماني اهدا کرد که کشفیاتشان امکان مینیاتوری کردن قطعات الکترونیکی را فراهم آورده و به اختراع دستگاه هايي مانند رايانه هاي همراه و يا iPod انجامیده است.
به گزارش شبكه BBC ، آلبر فر ، فیزیکدان فرانسوی و پتر گرونبرگ، فیزیکدان آلمانی جایزه نوبل 2007 را به صورت مشترک و برای تحقيقاتي دریافت می کنند که سال ها پیش و به صورت مستقل از یکدیگر انجام داده و منجر به دستاوردهاي نويني برای علم فیزیک شدند.
پتر گرونبرگ در سال در پيلسن ( پلزن امروزي در جمهوري چك) متولد شده است. او در سال 1986 هنگامي که در بخش فیزیک حالت جامد در انستيتوي تحقیقاتی یولیخ در غرب آلمان به کار اشتغال داشت، به کشفیاتی در زمینه الکترومغناطیس رسید که دو سال بعد منجر شد او پدیده اثر مقاومت بزرگ مغناطیسی GMRرا كشف كند.

آلبر فر، فیزیکدان فرانسوی در سال 1938 در كاركاسون متولد شده است. او نیز هم زمان با گرونبرگ در سال 1988 در دانشگاه پاریس - جنوب در اورسي به شیوه دیگری پدیده اثر مقاومت بزرگ مغناطیسی GMRرا کشف کرد.
استفاده از این پدیده این امکان را فراهم می آورد که داده هایی که به صورت مغناطیسی در ديسك هاي سخت CD ذخیره شده اند به سیگنال هایی الکتریکی تبدیل شوند که برای رایانه ها قابل پردازش و فهم باشند.
به این ترتیب امکان تولید قطعات مینیاتوری در دستگاه های الکترونیکی و رایانه ای فراهم آمد که حاصل آن دستگاه هايي مانند رايانه هاي همراه و يا «آي پاد» iPod است.
پتر گرونبرگ در زمانی برنده جایزه فیزیک نوبل می شود که در دوران بازنشستگی خود به سر می برد اما آلبر فر همچنان در دانشگاه پاریس - جنوب تدریس می کند.

منبع : جام جم آنلاین