۷/۳۰/۱۳۸۶

چين به زودي ايجاد پايگاهي براي فضاپيماها را تحقق مي‌بخشد

بر اساس طرحي كه به تصويب شوراي حكومتي چين رسيده است، اين كشور قصد دارد ايجاد پايگاهي را در فضا محقق سازد كه در آن فعاليت‌هاي مختلفي از جمله راهپيمايي فضايي، مكاني براي پهلوگرفتن فضاپيماها و همچنين تاسيس آزمايشگاه فضايي در آن صورت گيرد.

به گزارش ايرنا و به نقل از اسپيس ديلي، يك مقام ارشد در كميسيون علوم، فناوري و صنعت دفاع ملي چين گفت، در عين حال دولت اين كشور قصد دارد ساخت يك ماهواره، فضاپيما و يك سيستم رصد زمين با شفافيت بالا كه در يك كشتي هوايي در استراتوسفر قرار مي‌گيرد را نيز در اولويت قرار دهد.

اين طرح كه چارچوب آن توسط كميسيون علوم فناوري و صنعت دفاع ملي چين تهيه شده است يازدهمين طرح پنج ساله (‪ ( ۲۰۰۶- ۲۰۱۰‬براي توسعه فضايي اين كشور است.

در اين طرح آمده است چين بايد سيستم جهت يابي هوانوردي خود را بهبود بخشد.

اين سيستم بر اساس طرح‌هايي براي پرتاب پنج ماهواره زمين ثابت در مدار زمين و ‪ ۳۰‬ماهواره متوسط مدار زمين است كه خدمات هوانوري و موقعيت يابي در حمل و نقل، هواشناشي، اكتشاف نفت، نظارت بر آتش سوزي جنگل‌ها، پيش بيني بلاياي طبيعي، مخابرات و امنيت عمومي را فراهم مي‌آورد.

چين جدا از پرتاب نخستين مدارپيماي ماه، قصد دارد دومين و سومين مرحله از پروژه‌هاي اكتشاف ماه خود را نيز مورد مطالعه قرار دهد.

چين نخستين ماهواره ماه موسوم به "چانگ يي - ‪ " ۱‬را تا پايان ماه جاري ميلادي پرتاب خواهد كرد.

اين ماهواره ماه چين به دوربين‌هاي پيشرفته و دستگاه‌هاي اندازه‌گيري براي ارسال تصاويرسه بعدي از سطح ماه مجهز مي‌باشد و قادر به‌تجزيه و تحليل داده‌هاي بدست آمده از سطح ماه است و مي‌تواند مطالعاتي در خصوص محيط فضايي بين زمين و ماه انجام دهد.

به گفته دانشمندان چيني، طرح اكتشاف ماه چين براي استفاده صلح آميز از فضاست و چين درحال تحقيقات بيشتر براي دستيابي به‌تجهيزات پيشرفته تحقيقاتي است.

چين تاكنون چند فضاپيماي سرنشين دار به فضا پرتاب كرده‌است وتاسال ‪ ۲۰۲۰‬ميلادي ‪ ۱۶‬طرح فضايي اجرا خواهد كرد.

"لي شوئه‌يونگ" معاون وزير علوم‌و فنون چين نيزابراز اميدواري‌كرد چين با اجراي طرح‌هاي علمي فضايي نهايتا به طرح ايستگاه فضايي بين‌المللي ملحق شود.