۷/۲۲/۱۳۸۶

استفاده از نانو مواد براي بهبود عملكرد وسايل كاشتني

محققين موفق به كشف ماده‌اي شده‌اند كه در كارگذاري موفقيت آميز مواد كاشتني در بدن كمك مي‌كند.

براي كارگذاري موفقيت‌آميز وسايل كاشتني در بدن، استخوان بايستي توانايي اتصال به فلزي كه وسيله كاشتني از آن ساخته شده است، داشته باشد.

محققين دانشگاه "براون" به سرپرستي توماس وبستر ماده‌اي راكشف كرده‌اند كه درصد موفقيت اين روش را افزايش مي‌دهد.

تيتانيوم آنوديزه و روكش شده با نانولوله‌هاي كربني امكان ساخت مواد جديد را جهت توليد وسايل كاشتني جديد فراهم كرده است.

اين افراد فلز تيتانيوم را كه مرسومترين ماده در ساخت وسايل كاشتني است بعد از انجام برخي واكنشهاي شيميايي به جريان الكتريكي متصل كردند.

در طي اين روند كه آنوديزاسيون ناميده مي‌شود سطح تيتانيوم به صورت متخلخل در مي‌آيد.

در مرحله بعد اين منافذ بوسيله كاتاليست كبالت پرشده و اين نمونه‌ها تا دماي ‪ ۷۰۰‬درجه گرم شده و نانولوله‌هاي كربني درون منافذ رشد مي‌كنند.

سپس سلولهاي استخوان ساز (استئوبلاست) درون نمونه‌هاي روكش شده با نانولوله‌ها و همچنين نمونه‌هاي ساده و آدونيزه تيتانيوم قرار داده مي‌شوند.

هر سه نمونه درون انكوباتور قرار گرفتند و بعد از سه هفته محققان دريافتند كه سلولهاي استخوان‌ساز بر روي تيتانيوم روكش شده با نانولوله‌ها دو برابر سريعتر رشد كرده‌اند.

علاوه بر آن اين سلولها مقادير بيشتري كلسيم كه براي تشكيل استخوان ضروري است، توليد كرده‌اند.

به گفته آقاي وبستر، در حال حاضر استخوانها به خوبي به وسايل كاشتني متصل نمي‌شوند و سلولهاي استخواني نيز بر روي اين وسايل رشد نكرده و يا سرعت رشد كافي ندارند ولي به نظر مي‌رسد با افزودن نانولوله‌هاي كربني امكان رشد سلولهاي مذكور فراهم شده است.

اين گروه تحقيقاتي هنوز ايده‌هاي جاه‌طلبانه‌اي را دنبال مي‌كنند. آنها اميدوارند دسته جديدي از وسايل كاشتني را بسازند كه مي‌توانند رشد استخوانها را حس نموده و اين اطلاعات را به يك دستگاه بيروني بفرستند.

پزشكان با كنترل اين اطلاعات تصميم مي‌گيرند كه هورمونهاي رشد را تزريق كنند و يا از انجام جراحي‌هاي اضافه خودداري كنند.

در حال حاضر بيماران بايستي كه با استفاده از عكس‌برداريهاي اشعه ‪ X‬و يا اسكن استخواني روند رشد استخوان خود را بررسي نمايند.

نتايج اين مطالعه در مجله "‪ "Nanotechnology‬منتشر شده است.