۷/۱۶/۱۳۸۶

يك دانشمند آمريكايي از موفقيت در خلق "حيات مصنوعي" خبر دا

"كريگ ونتر" دانشمند جنجالي آمريكايي اعلام كرده است كه در آستانه خلق اولين شكل حيات مصنوعي در جهان است و مي‌گويد كه نتيجه بالقوه اين كار، درمان بيماري‌ها و مقابله با گرم شدن هواي جهان است.

به گزارش پايگاه اينترنتي خبرگزاري فرانسه، ونتر روز شنبه به روزنامه انگليسي "گاردين" گفت كه وي با استفاده از مواد شيميايي ساخته شده در يك آزمايشگاه، يك كروموزوم مصنوعي ساخته است و قرار است اين كشف را در عرض چند هفته و احتمالا روز دوشنبه اعلام كند.

ونتر به اين روزنامه گفت، اين موفقيت ، كه وي اميدوار است به ابداع منابع جديد انرژي براي مبارزه با اثرات منفي تغيير اوضاع اقليمي جهان كمك كند، يك گام بسيار مهم فلسفي در تاريخ گونه ما خواهد بود.

با اين وجود چشم‌انداز مهندسي اشكال مصنوعي حيات به شدت مورد اختلاف قرار دارند و احتمالا بحث داغي را بر سر اخلاقيات و انشعابات بالقوه چنين پيشرفتي برمي‌انگيزد.

"پت موني" مدير "گروه ‪ "ETC‬سازمان كانادايي اخلاق زيستي به گاردين گفت كه ونتر در حال خلق يك شاسي است كه با آن تقريبا مي‌توان هر چيزي را ساخت.

وي گفت، اين موضوع مي‌تواند يك كمك براي بشريت مانند داروهاي جديد يا تهديد بزرگي براي آن مانند سلاح‌هاي ميكروبي باشد.

اين كروموزوم كه ونتر و گروه وي ابداع كرده‌اند به "مايكوپلاسما"ي (‪ (Mycoplasma‬آزمايشگاهي معروف است و در مرحله نهايي اين فرايند، به يك سلول زنده پيوند زده خواهد شد كه در آنجا بايد كنترل را بدست گيرد و بطور موثر به يك شكل حيات جديد تبديل شود.

اين اورگانيسم تك سلولي كه ‪ ETC‬براي آن واژه "‪ "Synthia‬را ساخته است توسط يك كروموزوم با تنها ‪ ۳۸۱‬ژن، حد لازم (ژن) براي حفظ حيات باكتري كه بتواند تغذيه كند و تكثير شود، هدايت مي‌شود.

از اين رو باكتري جديد به اندازه زيادي مصنوعي خواهد شد اما بازهم تماما مصنوعي نخواهد بود چرا كه متشكل از بلوك‌هاي ساختماني است كه از پيش در اورگانيسم‌ها وجود داشته است.

"اداره انرژي آمريكا" به اميد اينكه اين طرح بتواند به ايجاد سوخت جديدي منجر شود كه ضرري براي محيط زيست نداشته باشد، بخشي از بودجه اين طرح را كه وينتر به همكاري گروهي از محققان مدت پنج سال بر روي آن كار كرده‌اند، تامين كرده است.

ونتر گفت " ما از مرحله خواندن رمز ژنتيكي خود در حال پيش روي به سمت توانايي نوشتن آن هستيم."
وي افزود، "اين كار از لحاظ نظري به ما توانايي انجام كارهايي را مي‌دهد كه قبلا هرگز تصور آن هم در ذهن نمي‌گنجيد."