۷/۳۰/۱۳۸۶

نخستين كاوشگر ژاپني با موفقيت وارد مدار ماه شد

"كاگويا" نخستين كاوشگر اكتشافي ماه ژاپن ، پس از گذشت يك ماه از پرتاب به فضا با موفقيت وارد مدار ماه شد.

به گزارش روز يكشنبه خبرگزاري كيودو ، آژانس اكتشافات فضايي ژاپن(جاكسا ) اعلام كرد: بدين ترتيب با توجه به‌اين كه تجهيزات كاگويا هم‌اينك در مقابل ماه قرار گرفته است، اين كاوشگر قادر خواهد بود با دقت بالا از ارتفاي ‪۸۰‬ تا ‪ ۱۲۰‬كيلومتري بالاي سطح ماه عمليات بررسي وضعيت سطح ماه را آغاز كند.

به گزارش ايرنا به نقل از كيودو ، "يوشيسادا تاكيزاوا" مدير اين پروژه در آژانس اكتشافات فضايي ژاپن گفت: هم‌اينك اين كاوشگر وارد مرحله حساسي شده است.

اين آژانس همچنين تعدادي تصاوير كه توسط دوربين‌هاي پيشرفته كاگويا از فراز ‪ ۹۰‬تا ‪ ۱۲۰‬كيلومتري بالاي سطح ماه گرفته شده بود را براي مشاهده عموم منتشر كرد.

اين كاوشگر ‪ ۵۵‬ميليارد يني ماموريت كاوش ماه را به عهده دارد و در ‪۱۴‬ سپتامبر ( ‪۲۳‬شهريور) از پايگاه فضايي ژاپن در تانه‌گاشيما به‌فضا پرتاب شد.

كاوشگر ژاپني كاگويا ساعت ‪ ۱۰‬و ‪ ۳۰‬دقيقه روز ‪ ۱۴‬سپتامبر (‪ ۲۳‬شهريور) با استفاده از موشك ملي "اچ.‪۲‬اي" ژاپن از پايگاه فضايي تانه‌گاشيما در استان كاگوشيما در جنوب اين كشور به فضا پرتاب شد و باموفقيت در مدار خود قرار گرفت.

آژانس اكتشافات فضايي ژاپن (جاكسا) اعلام كرد: پرتاب موفقيت‌آميز نخستين ماهواره اكتشافي ماه (كاوشگر ماه) از اين كشور درها را بر روي ماموريت جهاني براي اكتشاف ماه از زمان انجام برنامه آپولوي آمريكا در دهه‌هاي ‪۶۰‬ و ‪ ۷۰‬ميلادي به اين سو فراهم كرد.

ماهواره اكتشافي كاگويا داراي سه تن وزن ، دو متر و ‪ ۱۰۰‬سانتيمتر عرض ، دو متر و ‪ ۱۰۰‬سانتيمتر طول و چهار متر و ‪ ۸۰‬سانتيمتر ارتفاع است.

دو ماهواره كوچك همراه اين ماهواره اكتشافي، هر كدام ‪ ۵۰‬كيلوگرم وزن دارد.

اين كاوشگر به همراه دو ماهواره كوچك همراه آن به ‪ ۱۴‬نوع تجهيزات تحقيقاتي مجهز بوده و قرار است از چندين كيلومتر از سطح ماه نقشه‌برداري و از ميدان مغناطيسي، جاذبه سطح آن و ديگر خصوصيات مربوط به ماه اطلاعاتي را جمع‌آوري كند.

ماموريت سازمان فضايي ژاپن درپرتاب كاوشگر به ماه نخستين طرح اكتشافاتي اين كشور در كره ماه پس از ماموريت ماهواره "آپولو" آمريكا محسوب مي‌شود.