۷/۲۲/۱۳۸۶

ماموريت دو كاوشگر مريخ براي پنجمين بار تمديد شد

سازمان فضانوردي ناسا ماموريت دو كاوشگر "اسپيريت" و "آپورچونيتي" مريخ را در كاوش بي‌وقفه اين سياره سرخ فام براي پنجمين بار تمديد كرد.

به گزارش خبرگزاري فرانسه از واشنگتن، سازمان ناسا در وب سايت خود اعلام كرد اين دو روبات در ماه ژانويه سال ‪ ۲۰۰۴‬در فاصله سه هفته از يكديگر براي يك ماموريت ‪ ۹۰‬روزه بر سطح مريخ فرود آمدند اما قرار شده‌است كه اين ماموريت تا سال ‪ ۲۰۰۹‬ادامه مي‌يابد.

در ماه سپتامبر كاوشگر آپورچونيتي فرود پرمخاطره خود را در دهانه آتشفشاني ويكتوريا در منطقه "مريدياني پلانوم" (نصف النهار) مريخ آغاز كرد.

در آن سوي اين سياره غبارآلود و در جهت مخالف آن، كاوشگر اسپيريت اوايل ماه سپتامبر صعود به فلات آتشفشاني ‪ Home Plate‬را آغاز كرد كه به اعتقاد دانشمندان آثاري از آب در آن يافت مي‌شود.

جان كالاس مدير طرح كاوشگر در آزمايشگاه نيرومحركه جت ناسا در پاسادنا گفت پس از گذشت سه سال و نيم اكنون نشانه‌هاي كهنگي و پيري در اين دو كاوشگر ظاهر شده است با اين حال هر دو روبات سالم هستند و مي‌توانند به تحقيقات ادامه دهند.

اين كاوشگرها چندين ابزار پيشرفته براي بررسي ساختار مريخ براي كسب اطلاعات در مورد شرايط گذشته محيط اين سياره در اختيار دارند.

آپورچونيتي شواهد مهمي ارايه داده است كه نشان مي‌دهد بخش مورد بررسي اين كاوشگر مدت طولاني در گذشته مرطوب بوده است و شرايط براي تشكيل حيات ميكربي وجود داشته است.

اسپيريت در منطقه‌اي كه به اكتشاف مي‌پردازد شواهدي دال بر وجود آب در شكل‌هاي مختلف يافته است كه تركيب معدني برخي خاكها و سنگها را تغيير داده است.

تا به امروز اسپيريت ‪ ۷/۲۶‬كيلومتر مسافت پيموده و بيش از ‪ ۱۰۲‬هزار تصوير به زمين ارسال كرده است. آپورچونيتي ‪ ۱۱/۵۷‬كيلومتر طي كرده و بيش از ‪ ۹۴‬هزار تصوير به زمين فرستاده است.

منبع :ايرنا