۷/۳۰/۱۳۸۶

گرم‌شدن زمين موجب انقراض انبوه گونه‌ها زيستي زمين مي‌شود

دانشمندان انگليسي هشدار دادند دماي كه براي قرن‌هاي آينده زمين پيش‌بيني شده، مي‌تواند منجر به انقراض انبوه گونه‌هاي زيستي شود.

به گزارش ايرنا و به نقل از پايگاه اينترنتي بي‌بي‌سي، دماهايي كه براي آينده پيش‌بيني شده، در حدود دماهايي است كه زمين در مراحل اوليه تاريخ خود، يعني زماني كه ‪ ۹۵‬درصد از گياهان و حيوانات از بين رفتند، تجربه كرده است.

كارشناسان، ارتباط بين اقليم و تنوع زيستي را در يك دوره ‪ ۲۰‬ميليون ساله و بر اساس تقريبا كل فسيل‌هاي ثبت شده، مورد بررسي قرار دادند و دريافتند كه تنوع گونه‌هاي زنده جهان در دوره‌هاي سرد بيشتر و در دوره‌هاي گرم كمتر است.

دكتر "پيتر مي‌هيو" از دانشگاه يورك انگليس گفت، تحقيقات ما نخستين شاهد واضح دال بر اين امر است كه با بررسي اقليم جهاني مي‌توان علت تغييرات قابل ملاحظه در تعداد و انواع فسيل‌هاي ثبت شده را بسيار ساده و محكم توضيح داد.

نتايج اين تحقيقات در نشريه "مجموعه مقالات انجمن سلطنتي ب" منتشر شده است.

در اين تحقيق داده‌هاي گوناگوني دريايي و خشكي با تخمين دماهاي سطح دريا براي همان دوره مورد مقايسه قرار گرفت.

پژوهشگران دريافتند چهار مورد از پنج مورد انقراض دسته جمعي در تاريخ كره زمين، نه در دوره‌هاي يخي ( هواي سرد و خشك) بلكه در دوره‌هاي گلخانه‌اي (شرايط گرم و مرطوب) روي داده است.

يكي از موارد رويدادهاي بزرگ انقراض دسته جمعي، در ‪ ۲۵۱‬ميليون سال پيش است كه طي آن ‪ ۹۵‬درصد از موجودات زنده از بين رفتند.

مي‌هيو اظهار داشت، در بدترين شرايط مي‌توان پيش‌بيني كرد كه در قرن آينده پس از چند نسل معدود، اثري از انسان باقي نخواهد ماند.

وي افزود بايد چرايي اين‌گونه ارتباط ميان دماها و انقراض را دريابيم.