۸/۰۳/۱۳۸۶

چين اولين ماهواره كاوشگر ماه را به فضا پرتاب كرد

چين روز چهارشنبه اولين ماهواره كاوشگر ماه خود را موسوم به"چانگ يي‪"۱‬ " ‪ " CHANG-E-1‬را از مركز ماهواره‌اي "شي چانگ " واقع در استان " سي چوان" در جنوب غرب اين كشور به فضا پرتاب كرد.

به‌گزارش ايرنا ، اين ماهواره كه دو هزار و ‪ ۳۰۰‬كيلوگرم وزن دارد، ساعت ‪ ۱۸/۰۵‬امروز به وقت محلي ( ‪ ۱۳/۳۵‬به وقت تهران ) با يك فروند راكت " لانگ مارچ " ساخت چين به فضا پرتاب شد.

مراسم پرتاب اين ماهواره ، به طور مستقيم از شبكه تلويزيون سراسري چين پخش شد.

اين ماهواره مجهز به تجهيزاتي براي ارسال تصاويرسه بعدي از سطح ماه به زمين است.

اين ماهواره، سي و يكم اكتبر جاري ( نهم آبان ) وارد مدار زمين و پنجم ماه نوامبر ( ‪ ۱۴‬آبانماه ) وارد مدار ماه خواهد شد.

خبرگزاري شين هوا نيز درخصوص پرتاب اين ماهواره گزارش داد،از مركز پرتاب اين ماهواره تا شعاع ‪ ۲/۵‬كيلومتر خالي از سكنه شده بود و دراين مراسم صدها خبرنگار، عكاس و تصويربردار چيني ، حدود دو هزار گردشگر خارجي و شماري از كارشناسان خارجي از جمله از كشورهاي آلمان ، ژاپن و ايتاليا حضور داشتند.

براساس اين گزارش ، هر گردشگر خارجي براي تماشاي مراسم پرتاب اين ماهواره ، ‪ ۱۰۵‬دلار پول پرداخت كرده است.

مركز ماهواره‌اي " شي چانگ " كه دومين مركز پرتاب ماهواره چين به شمار مي رود ، در سال ‪ ۱۹۷۰‬ميلادي ساخته شد و تاكنون بيش از ‪ ۳۰‬ماهواره از اين مركز به فضا پرتاب شده است .

چين در نظر دارد تا سال ‪ ۲۰۱۲‬ميلادي ، اقدام به پياده كردن انسان در سطح كره ماه كند و فرستادن يك كاوشگر به روي ماه و جمع‌آوري نمونه‌هايي از خاك سطح ماه و انتقال آن به زمين از ديگر برنامه‌هاي فضايي چين به شمار مي رود.